گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 23 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 9 ماه و 30 روز سن داره

گل رخ

کاشتن انبه در گلدان

1398/6/29 20:55
نویسنده : بابای گل رخ
1,987 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

امسال یک تجربه ی جالب ، متفاوت و خاص داشتم . توی گلدان انبه کاشتم و در عین ناباوری من ، گرفت و رشد کرد و تبدیل به نهال هم شد ؛ اون هم در یک دوره ی کوتاه .
چند سالی بود که کاشتن هسته ی انبه توی ذهنم بود و هر تابستان که فصل انبه می شد ، بعد از خوردن میوه ی خوش عطر و طعم و بسیار شیرین انبه ، وقتی به هسته ی چوبی و بزرگش می رسیدم ، به این فکر می افتادم که " چجوری میشه این هسته رو کاشت ؟ "
راستش چند باری هم امتحان کردم و هسته های انبه رو توی خاک و کنار گلدون ها کاشتم و نتیجه ای عایدم نشد . امسال وقت زیادی رو توی یوتیوب می گذرونم ؛ موقع خرید و خوردن اولین انبه ها ، اون فکر کاشتن انبه دوباره توی ذهنم جرقه زد و توی یوتیوب یه جستجوی ساده کردم برای " کاشتن هسته انبه در گلدان " ؛ جالب بود که کلی فیلم آموزشی پدیدار شد و فهمیدم که میلیون ها نفر دیگه در سرتاسر دنیا هم مثل من موقع خوردن انبه و رسیدن به اون هسته ی بزرگِ چوبی ، به این فکر افتادن . خلاصه کنم : از زمانی که انبه رو خوردم تا زمانی که جوانه ی زیبای انبه از خاک بیرون اومد ، به دو هفته هم نکشید . 

این هم مراحل کاشت انبه در گلدان به روایت تصویر :

بعد از خوردن انبه ، هسته ی چوبی رو خیلی با احتیاط باز می کنیم و از داخلش یه مغز لوبیا مانند رو بیرون میاریم ؛ باید سعی کنیم که موقع باز کردن هسته نه به مغز آسیبی برسه و نه به دستمون چون اگه از چاقو استفاده کنیم ، احتمال بریدن دست خیلی زیاده ؛ من هسته چوبی رو گذاشتم بین آرواره های یه آچار کلاغی و با بستن پیچ آچار ، یواش یواش هسته باز شد و مغز بدون آسیب بیرون اومد .

مغز انبه رو لای یه برگ دستمال کاغذی می پیچیم و کمی مرطوبش می کنیم و می زاریم داخل یه نایلون و درش رو محکم می بندیم تا رطوبتش حفظ بشه ؛ بعد برای حدود 10 روز نایلون رو توی یه کابینت تاریک قرار می دیم تا مغز ها جوانه و ریشه بزنن . اصلا هم لازم نیست بهشون سر بزنیم و آرامششون رو مختل کنیم .

بعد از حدود ده روز ، مغز ها این جوری ریشه می زنن ؛ البته هر مغزی با مغز دیگه سرعت رشد و جوانه زدن متفاوتی داره . حالا موقع کاشتن مغزها در گلدان رسیده ؛ من از خاک سبک استفاده کردم و گلدان رو کاملا با کوکوپیت پر کردم و دو تا مغز توی یه گلدان کاشتم ؛ بار اولم بود و همه ی این کارها رو بدون تجربه انجام دادم .

جوانه انبه میل شدیدی به رشد و بیرون اومدن داره ؛ عکس بالا رو دو روز بعد از کاشتن مغزها گرفتم و راستش از رشد سریع جوانه ی انبه خیلی خوشم اومد چون همیشه گیاه هایی که رشد سریعی دارن رو دوست داشتم .

از روی کم تجربگی ، یکی از مغزها رو افقی توی خاک گذاشته بودم و جوانه ی انبه مجبور بود برای بیرون اومدن ، یک لپه ی مغز رو کاملا از خاک بلند کنه و بیرون بزنه . 

نکته ی جالب این که همین مغز افقی ، جوانه ی شاداب تر و نهال بزرگتری داشت .

به همین راحتی یه گلدان انبه توی خونه داریم ؛ مراحل رشدش هم خیلی سریع بود ؛ خلاصه کنم : 20 مرداد 98 انبه رو خوردم و هسته رو گذاشتم توی نایلون ، 1 شهریور مغز رو کاشتم توی گلدون ، امروز 28 شهریور هم این عکس های آخر رو از گلدان گرفتم . 
با همین رشد جلو بره و توقف نداشته باشه ، قبل از نوروز دیگه جا برای نگه داشتنش توی خونه نداریم . در کل تجربه ی جالب ، جدید و لذت بخشی بود .
 

 

پسندها (5)

نظرات (5)

عمه فروغعمه فروغ
30 شهریور 98 12:06
چه عالی😊ان شالله کلی انبه های خوشمزه هم بده
عمه فروغعمه فروغ
30 شهریور 98 12:06
ممنون میشم ما رو دنبال کنید🌹
مامان نرگس
30 شهریور 98 19:16
سلام خیلی جالب و زیبا بود. تجربه‌های جدید همیشه لذت بخش هستند مخصوصاً اگر سریع به نتیجه برسند. برگش به برگ درخت گردو شبیه هست.
رضا
12 آبان 98 11:27
سلام و روزتون خوش
چه قدر جالب 😋
گیاه انبه کی میوه میده ؟ امیدی به میوه دادنش هست ؟
بابای گل رخ
پاسخ
درخت انبه بزرگ و بلنده . در چابهار انبه دیدم . شاید این نهال ها هم روزی میوه دادن 
مهندس
27 آذر 98 15:34
از اینکه تجربیات خود را به اشتراک گذاشتید متشکریم.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد