گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 23 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 9 ماه و 30 روز سن داره

گل رخ

در چمن سلطانیه

1393/6/6 23:59
نویسنده : بابای گل رخ
2,339 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

صبح 24 مرداد ، از هشتگرد در مسیر اتوبان تبریز به سمت خروجی اردبیل در حرکت بودیم . نزدیک زنجان در سمت چپ اتوبان شهر سلطانیه دیده می شد .

منظره ای این چنین :

 

 

گنبد مشهور سلطانیه مثل نگین فیروزه ای انگشتری در دشت خودنمایی می کرد . ابعاد این بنای بزرگ کاملا شهر سلطانیه را تحت تاثیر قرار داده است . بنای این گنبد بعد از گنبد کلیسای جامع فلورانس ( سانتا ماریا دلفیوره ) و مسجد جامع استانبول ( ایا صوفیه ) سومین گنبد بزرگ دنیا است .

شهر سلطانیه تمیز و دلربا بود ؛ مردمان خوبی هم داشت . در محوطه گنبد سلطانیه با بچه ها کمی قدم زدیم و درباره دلیل ساختن چنین بنایی سخنرانی کوتاهی ایراد کردم ! . اینکه این بنا مسجد نیست و مقبره است و در زمانی ، پادشاهی قصد داشته با انتقال پیکر حضرت علی ( ع ) از نجف به این مکان ، زیارتگاهی بوجود آورد . و البته این نکته که گنبد سلطانیه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

 

 

 

 

دیدار ما از سلطانیه ، کوتاه اما جذاب بود .

 

 

پسندها (2)

نظرات (2)

مامان پرهام
16 شهریور 93 10:16
سلطانیه رو دوست دارم. توی شناسنامه ی پدر و مادر من اسمش هست. هم برای ثبت تولد هم برای ثبت ازدواجشون.
بابای گل رخ
پاسخ
مردم خیلی خوب و نازنینی داشت . کوچکی شهر و بزرگی بنای سلطانیه ، تضاد بسیار قشنگی رو ایجاد کرده بود . مخصوصا دید از اتوبان روی این شهر خیلی به یاد ماندنی بود .
ایلیا
29 آذر 97 20:14
خیلی خوبه که تنوع سفری دارید و مثل خیلی‌ها تمام سفرهاتون به شمال و شهرهای خاص ختم نمیشه. به قول قدیمی‌ها دنیا دیدن بهتر از دنیا خوردنه. البته نمیشه از خوردن غذاهای سنتی هر شهر چشم‌پوشی کرد و اون هم به نوعی در همون جمله‌ی "دنیا دیدن" مستتر شده 🙃
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد