گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 23 روز سن داره

1393/6/20 17:51
نویسنده : بابای گل رخ

به نام خدا

چند سالی می شد که از دوستان وصف سرعین و گردنه حیران رو می شنیدم اما فرصت یا قسمت نمی شد که بریم ؛ امسال رفتیم .

بعد از بازدید کوتاه از سلطانیه ، از طریق اتوبان تبریز رفتیم اردبیل و از آن جا هم سرعین ...

شهر قشنگی بود و البته تمیز ؛ مملو از مغازه هایی که عسل ، سرشیر و آش دوغ می فروختند و بازارهایی مثل بازار های مشهد . یک شب اردبیل بودیم و یک شب سرعین ؛ با شهاب رفتیم آبگرم " گاومیش گلی " ؛ شهاب که به زحمت یک بار پاها رو تا مچ گذاشت داخل آبگرم و من هم شجاعت خیلی بیشتری از خودم نشان ندادم ! ؛ از آبگرم خیلی خوشم نمیاد .

روستای گلی رو هم پیدا کردیم !

صبح 26 مرداد از سرعین به طرف آستارا حرکت کردیم . گردنه حیران که خیلی حیرانمان نکرد اما یک قسمت از جاده که مماس با نوار مرزی بود برای بچه ها جذاب شد . سخنرانی کوتاهی کردم و توضیح دادم که آن طرف حصار فلزی ، که البته هیچ فرقی با این طرف نداشت ، اروپاست ! . بدون پرداخت هیچ هزینه ای چند تایی روستای اروپایی رو هم دیدند ! .

آستارا گرم بود و بازارهایش نشان کمی از گذشته ارزان و فراوانشان داشتند ! . در جاده ساحلی بین آستارا و انزلی ، در یک ساحل خلوت توقف کردیم و تنی به آب زدیم .

بعد از ظهر در مسیر لاهیجان ، چند کیلومتری از جاده اصلی منحرف شدیم تا از آشنایی چای فروش ، چای ایرانی بخریم . آقای رضایی معرفی کرده بود و انصافا این خرید چای ایرانی از موفقیت های سفرمان شد .

شب رودسر خوابیدیم و صبح 27 مرداد تا ظهر ، بچه ها بازی مفصلی در کنار ساحل زیبا و تمیز " گسکر محله " رودسر داشتند .

همیشه گیلان و گیلانی رو دوست داشتم .

مامان النا
22 شهریور 93 12:29
همیشه به سفر ! واقعآ دیگه گردنه حیران شبیه قبل نیست.من حدودآ 10-12 سال پیش که رفته بودم خیلی زیبا بود ولی 2 سال پیش که رفتم اصلآ قشنگ نبود.
مامان پرهام
28 شهریور 93 10:12
روستای گلی! خیلی جالب بود
پاسخ
معنی " گلی " به ترکی چیه ؟ هم روستای" گلی" رو دیدیم و هم" آبگرم گاومیش گلی " رو !
م ش آ
29 شهریور 93 22:34
شما هنوز جغرافیاتان می لنگد !!! آن روستاها که شما دیده اید در قسمت آسیایی ترکیه واقعند و شما اروپا را ندیده اید بقول یکی از این راننده ترانزیتها ای روپا را دیده اید !!! و اگر مامان پرهام جواب نداد بگو از استادمان بپرسم که تبریزی است و دکترای ادبیات فارسی دارد و به عربی علاقه ها دارد و قرار است به ما صرف و نحو یاد بدهد و من با اینکه هنوز ندیده امش با او خاطره دارم !!! وقتی گزارش از گنبد تا گنبد را نوشتم خواهی فهمید !! _ این عنوان گزارشهای هفتگیی خواهد بود که ماجراهای دو روزی را که در هفته می رویم تهران در بر خواهد گرفت ، دو شب در اتوبوس و دو روز در دانشگاه و شبی در خوابگاه _
پاسخ
منظور من جمهوری آذربایجان بود که در قسمتی از جاده اردبیل به آستارا با ایران مرز مشترک دارد و آنقدر اروپایی است که " یورو ویژن " برگزار می کند و سال آینده هم گرند پری فرمول 1 !
مهدی شمس آبادی
30 شهریور 93 19:09
اگر به ادعا بشود جغرافیا ساخت ما هم در گنبد، اروپا و اروپایی داریم !! روستایی هست در مجاورت گنبد که آلمان نامیده می شود !! و خط آلمان مشهور است !! ، البته قرار است ژرمنی هم بسازند که دیگر نشود ان قلت آورد !!! حالا دیگران ندانند ، خودشان که می دانند تا قبل از گلستان و ترکمانچای متعلقه ی ما بوده اند و کلی گنجوی شاعر داریم که به زبان شکرین فارسی سخن ساز کرده اند . معلم بینشی داشتیم که می گفت هر زنی که غلیظتر آرایش کرده بود و کفشهاش پاشنه بلندتر بود و بیشتر سروصدا راه می انداخت بدانید که تازه به شهر آمده !! و البته هنوز اروپا آداب نمی دانست که آسیا متمدن بود !! بگذریم .
پاسخ
نشان دادن اروپا به بچه ها فقط از جهت نشان دادن جای دیگری غیر از ایران بود و بس ! گفتم که هیچ نشانه ای از تفاوتی بین دو طرف مرز وجود نداشت . برای من غیر از ایران اگر کشور دیگری اهمیت داشته باشد فقط و فقط ایتالیاست و دلیلش هم ارتباطی با اروپایی بودن این کشور ندارد ! فرصت و عمری بود توضیح بیشتری خواهم نوشت که چرا ایتالیا ؟! شما که متخصص حدس زدنید شاید حدس درستی بزنید !!!
ایلیا
30 آذر 97 21:34
در ترکی گل با ضم " گ" به معنی استخر و "ی" کسره نسبت هست.
رضا
30 آذر 97 21:39
از شناختی که توی این وبلاگ از شما پیدا کردم احتمال زیاد ایتالیا رو بخاطر فرهنگ غنی و غذاهای متنوعش دوست دارید. بعضی غذاهای ایتالیایی که توی ایران هم طبخ میشه پیتزا، اسپاگتی، پنه، فتوچینی، پاستا، راگو، سیرابی و شیردان هستند!