گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 23 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 9 ماه و 30 روز سن داره

گل رخ

گندم پلو

1393/10/12 14:42
نویسنده : بابای گل رخ
15,703 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

یکی از به یادماندنی ترین غذاهای کودکی ما ، گندم پلو  یا به قول مردمان قدیم " بلغور پلو " است . امروزه کمتر خانواده هایی چنین غذاهایی تهیه می کنند و بچه ها هم با طعم این غذا ها کاملا نا آشنااند ؛ بچه که بودیم در طول پاییز و زمستان ، حداقل هفته ای دو بار گندم پلو می خوردیم . غذای بسیار سالم ، مقوی و پر خاصیتیه ؛ مخصوصا اینکه از گندم کامل و همراه با سبوس تهیه میشه و می تونه جبران کننده ی قسمتی از نیاز کودکان و نوجوانان در حال رشد به مواد مغذی موجود در گندم و سبوس گندم باشه .

مردمان فردوس عقیده داشتند که گندم پلو باعث میشه قسمتی از بی هوا شدن مغز جبران بشه ! ؛ معنی امروزی این جمله این بود : در اثر فعالیت های ذهنی ، مغز ما نیاز به مواد مغذی پیدا می کند و گندم پلو حاوی بیشترین ماده ی مغذی برای مغز است . در سال های دور ، برنج برای بسیاری از مردمان مناطق مرکزی ایران ، یک خوراکی خاص محسوب می شده و برای حجم دادن بیشتر به پلو از بلغور گندم استفاده می کرده اند . امروز برنج یک خوراکی ساده و حجم دهنده ( هم به غذا و هم به بدن !) به حساب میاد و برای بالا بردن بیشتر ارزش غذایی از بلغور گندم استفاده می کنیم .

برای پخت گندم پلو ، بلغور گندم لازم است که در هر مغازه و فروشگاهی پیدا می شود . اگر برای پخت پلو به عنوان مثال دو پیمانه برنج مصرف می کنیم ، برای پخت گندم پلو نیاز به یک پیمانه برنج ( البته که برنج ایرانی ! ) و یک پیمانه بلغور گندم داریم .

اول پلوپز را روشن کرده و کمی پیاز رنده شده را همراه با مقداری کره داخل پلوپز سرخ می کنیم ؛ سیب زمینی ، هویج و سبزیجات دلخواه دیگه رو اضافه کرده و می گذاریم با هم بپزند .

یک پیمانه بلغور گندم را داخل یک ماهیتابه ی چدنی ریخته و روی حرارت به آرامی تفت می دهیم تا رنگش قهوه ای روشن شود ؛ سپس بلغور ها را ریگ شور کرده و همراه با برنج شسته شده و کمی نمک داخل پلوپز می ریزیم ؛ همان مقدار آبی که برای دو پیمانه برنج کافی بوده را اضافه می کنیم و تمام ! .

بر خلاف بسیاری از غذاها که من درست می کنم یا بر مراحل تهیه اش نظارت کامل دارم ، گندم پلو دست پخت مامان است و من فقط می خورم ! . این غذای مقوی رو میشه با ماست و خیار یا شور گوجه فرنگی خورد .

 

پسندها (1)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (8)

مامان آوینا
17 دی 93 15:32
سلام خیلی وبلاگ خوبی دارید و چه عروسک نازی...بوس.بوس. خیلی از گندم پلو خوشم اومد. حتما در اولین فرصت درست میکنم. باید خیلی هم خوشمزه باشه و مقوی.ممنون. شاد و سلامت باشید
خاله عاطفه
17 دی 93 16:32
________________________¶¶¶¶¶¶¶ ____________¶¶¶¶¶¶____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ___________¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶_____¶¶¶¶ __________¶¶¶____¶¶¶¶¶¶¶_______¶¶¶ __________¶¶¶_____¶¶¶¶¶_________¶¶¶ __________¶¶¶_____¶¶¶¶¶_________¶¶¶ __________¶¶¶______¶¶¶¶________¶¶¶ ________¶__¶¶¶_____¶¶¶¶________¶¶¶¶¶¶¶¶ ____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶¶____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ __¶¶¶______¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¶______¶¶¶ _¶¶¶_________¶¶¶¶¶¶_¶¶¶¶__¶¶¶¶¶________¶¶¶ _¶¶¶___________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶ _¶¶¶____________¶¶¶¶___¶¶¶¶¶________¶¶¶¶¶ _¶¶¶¶__________¶¶¶______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ __¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ _____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______¶¶¶____________¶¶¶ ____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶_____________¶¶¶ ____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___________¶¶¶ ___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶¶¶¶_¶¶¶¶¶__________¶¶¶ ____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶___¶¶¶¶¶¶________¶¶¶ ____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶¶_____¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶ ______¶¶¶¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ __________¶¶¶_______¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ __________¶¶¶________¶¶¶______¶¶ _________¶¶¶_________¶¶¶¶_____¶¶ _________¶¶¶_________¶¶¶¶¶___¶¶¶ __________¶¶¶_______¶¶¶_¶¶¶¶¶¶¶¶ __________¶¶¶¶_____¶¶¶___¶¶¶¶¶ ___________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶__¶¶¶ ______________¶¶¶¶¶____¶¶¶ ______________________¶¶¶ ____________¶_________¶¶ ____________¶¶_______¶¶ ___________¶¶¶¶______¶¶_____¶¶¶¶ __________¶¶¶¶¶¶____¶¶____¶¶¶_¶¶¶ _________¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶___¶¶_____¶¶ _________¶¶¶¶¶¶_¶¶¶¶¶¶__¶¶______¶¶ __________¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_¶¶_______¶¶ __¶¶¶¶¶¶¶_¶___¶¶¶¶¶¶¶__¶¶_______¶¶¶¶¶ _¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶_____¶¶_____¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____¶¶_____¶¶______________¶¶¶ ___¶¶¶¶¶¶___¶___¶______¶¶__♥L♥O♥V♥E_____¶¶ _____________¶_¶¶______¶¶________________¶¶ ______________¶¶_______¶¶_______________¶¶ ______________¶¶_______¶¶______________¶¶ ______________¶¶¶______¶¶____________¶¶ _____________¶¶__¶¶____¶¶_________¶¶¶ _____________¶¶___¶¶___¶¶_____¶¶¶¶ _____________¶¶____¶¶__¶¶¶¶¶¶¶ سلام خوبین؟؟ ماشالله به کوچولوی نازتون وب زیبایی دارین ب وب منم سر بزنید تازه ساختم منتظر نظرای قشنگتون هستم یادتون نره بیایید
❈ Kosar❈
20 دی 93 15:21
__♥♥♥ __♥♥_♥♥ _♥♥___♥♥ _♥♥___♥♥_________♥♥♥♥ _♥♥___♥♥_______♥♥___♥♥♥♥ _♥♥__♥♥_______♥___♥♥___♥♥ __♥♥__♥______♥__♥♥__♥♥♥__♥♥ ___♥♥__♥____♥__♥♥_____♥♥__♥ ____♥♥_♥♥__♥♥_♥♥________♥♥ ____♥♥___♥♥__♥♥ ___♥___________♥ __♥_____________♥ _♥_____♥___♥____♥ _♥___///___@__\\__♥ _♥___\\\______///__♥ ___♥______W____♥ _____♥♥_____♥♥ _______♥♥♥♥♥ سلام وب شماعالیه من وقتی عکس کودک شمارو میبینم فکر میکنم ابجی وبرادر خودمه راستی به وب منم بیایید واگه موافق بودیید تبادل لینک هم بکنیم مرسی
مامان پرهام
23 دی 93 11:09
امیر همیشه می گفت گندم پلو درست کنم ولی من فکر نمی کردم اینطوری باشه و خوشمزه. ولی الان دیگه در اولین فرصت درست می کنم. فقط یه سوال: بعد از تفت دادن بلغورها اونها رو می شویند؟
بابای گل رخ
پاسخ
مامان شهاب و گل رخ : بلغورها رو اول در یک ماهیتابه ی چدنی یا آلومینیومی ( تفلون و سرامیک و لعابی نه ) تفت می دهیم تا رنگ قهوه ای روشن پیدا کند ( بوی خامی گندم تمام شود . ) بعد مثل برنج می شوییم تا ذرات پوست ، کاه و سبوس شسته شوند ( احیانا سنگریزه ها هم ته ظرف بمانند ) . در آخر هم با مقدار مساوی برنج شسته شده همراه می کنیم ( اگر از برنج سرلاشه ی ایرانی استفاده کنید خیلی بهتر است ، برنج های هندی ، پاکستانی و برنج های کامل ایرانی خیلی مناسب نیستند . ) . بقیه ی مراحل مثل پختن کته یا دمپختک است و می شود از پلوپز هم استفاده کرد . سبزیجات استفاده شده هم به ذائقه ی خودتان بستگی دارد اما از گوشت استفاده نکنید . بچه ها اول چندان ارتباط مناسبی با این غذا برقرار نمی کنند اما برای مراحل رشد جسمی بچه ها عناصر بسیار زیادی دارد .
مامان پرهام
24 دی 93 11:06
سلام و ممنونم مامان گل رخ و شهاب. برام نوع شستنش خیلی تازه و جالب بود. چون من قبلا همین طوری بلغورها رو می شستم- برای حلیم یا سوپ- و کلی از اونها هدر می رفت.
مهدی شمس آبادی
26 دی 93 13:43
در این مدت ایام فراق!! ما از هر که دل توانستیم کند از گلرخ نتوانستیم و سر می زدم و اتفاقا برای همین گندم پلو چندخطی نوشتم اما مشکلی پیش آمد و ارسال نشد !! چیزهایی از اورازان جلالشان گفته بودم و غذایی شبیه به این و ... فقط نکته ای که خاطرم مانده این اصطلاح ریگ شور است که گمانم خاص خراسانیان باشد و به لهجه ی نارستانه می شود "ر ِگ شور" و دیدن این اصطلاحات حال آدم را خوش و خوشتر می کند !! امتحانات تمام شد اما مای کاهل مزاج تکالیفمان را انجام نداده ایم و مجبوریم سرهم بندیشان کنیم و برای اساتید بمیلیم!! البته بعضیها دلرحمند!! استاد زبان دوفقره از چهار فقره را که فرستادیم فرمود نیازی به فرستادن نیست و نمره ی تحقیقتان را کامل دادیم و درست 4 دقیقه بعد میل فرمودند که باقیشو هم بفرست!! یعنی تا باشه از اینجور استادا!! البته دلیلش رو حدس میزنم : بس که تحقیقات ما عمیق و دقیق و رشیق است استاد به وجد اندر شده و نتوانسته صرف میل و نظر کند!! حالا باز خدمتت میرسم !! میای از الهامات زیرزمینی ما ایراد میگیری!!! بقول محمد رمضانی فرخانی خبوشانی : باوشه !
بابای گل رخ
پاسخ
در فردوس می گویند " رق شور " ( regh shoor ) ؛ برای پاک کردن بسیاری از دانه های گیاهی مثل خاکشیر ، زیره ، خشخاش و ... آن ها را ریگ شور می کنند ؛ مثل کاری که جویندگان طلا در حاشیه ی رودخانه های آمریکا انجام می داده اند ! . روش شستن بعضی از دانه ها مثل شاهدانه متفاوت است و " بر آب ریختن " نام دارد ؛ فرصت برای گفتن دقایق فرهنگ مان بسیار است ! .
مهدی شمس آبادی
27 دی 93 8:38
چرا دروغ ، بعضی وقتا فکر میکنم این شهرآشوب کار و زندگی ندارد همه اش دنبال نکته هاست و حمیدکم ، بچگکم یا خیلی مورد علاقه ی مادر بوده که این ظرایف را در جوار او آموخته یا اصولا علاقه ی ذاتی دارد به اینجورچیزها و توی هر سوراخی سر می کند و اینجور چیزها را جذب می کند و چقدر هم خوب می نویسد این چیزها را و یک نکته ی دیگه : از خانم سلیمی باید ممنون بود که موجب شد مامان گلرخ هم پا به میدان بگذارد هم اینجا و هم در یادداشتهای 92 !! اگر دیر بجنبد این شهرآشوبی که من می شناسم شش دانگ گلرخ را سند می زند به نام خودش و تاریخ گیج و گول در عجب خواهد ماند که نکند این گلرخک هم نسبتی با عیسی دارد و این بار خداوند داستان دیگرگونه تر کرده و قدیسه ای رند به میدان فرستاده بی وساطت مادر !! ما که این حضور را به فال نیک می گیریم چون اصلا خوشمون نمیاد این سیب ربای سنگ به استاد هدیه کن نامش در تاریخ جاودانه شود !!!
بابای گل رخ
پاسخ
دقت در هر چیزی رمز موفقیت است ! ؛ همسایه ای داریم که زاغ سیاه ما را چوب می زده و می دیده که من همیشه 11 شب برای خرید شیر به لبنیاتی می روم ! ؛ یک بار علت کارم رو پرسید ؛ گفتم که شیرسرد کن لبنیاتی مخزنی 1000 لیتری است و شیر خروجی این مخزن هم در پایین ، گفت : چه ربطی داره به شیر خریدن تو ؟! گفتم : آخر شب مخزن در حال خالی شدن است . گفت : باز هم بی ربط حرف می زنی ؛ گفتم : این 1000 لیتر شیر از صبح در مخزن ریخته شده ، با وجود همزن اتومات مخزن ، تمام خامه اش بالا رفته و شیری که آخر شب از شیر خارج می شود ( فرق شیر با شیر را خودتان می دانید ! ) حاوی بیشترین خامه ی موجود و قطورترین سرشیر ثبت شده است ! . فهمیدی چرا 11 شب برای شیر خریدن می روم ؟ گفت : هاااا.... به قول بابای مرحومم ، آدم باید تا پیره خری هم چیز یاد بگیرد ... گفتم : بارک ا... به فهم خودت و بابات !!! ؛ دقت در هر چیزی رمز موفقیت است !
مامان فاطمه
29 آذر 97 8:36
اینقدر من غذاهای لاپلویی مختلف و من درآوردی درست میکنم که همه از این همه تنوع شگفت زده میشن. اما تا حالا گندم‌پلو درست نکردم. باید این غذا رو هم به لیست غذاهام اضافه کنم. فکر کنم با یکم ادویه زعفران مزه‌ش چند برابر خوشمزه بشه.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد