گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 25 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 1 روز سن داره

گل رخ

قمری

1393/5/13 13:38
نویسنده : بابای گل رخ
5,085 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

هفته گذشته برای تعطیلات عید فطر رفتیم فردوس . سفری کوتاه و ساده بود . به بچه ها هم خوش گذشت . 

شهاب و گل رخ در منزل بابا آقا :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک انباری کوچیک کنار حیاط خانه بابا آقا هست که شیشه روی درش شکسته :

 

 

و یک قمری " دیوانه ! " از این شیشه شکسته استفاده کرده و روی تاقچه انباری ،  روی در وارونه یک کتری ، لانه ساخته و جوجه آورده ! . 

بی جهت نیست که خراسانی ها ، قمری را خنگ ترین و بی خیال ترین حیوان زنده روی کره زمین می شناسند ! . این پرنده هیچ گونه درکی از موقعیت ندارد ! . دسترسی آسان به لانه به کنار ، هر لحظه ممکن است که در کتری برگشته و جوجه هایش داخل کتری سقوط کنند .

 

 

 

 

 

البته در فرهنگ مردم فردوس ، وقتی قمری در خانه کسی لانه می کند و جوجه می آورد ، نشانه ای از سفر صاحب خانه به قصد زیارت است ! . بر خلاف دیدگاه بعضی از مردم ایران که لانه سازی قمری  را نشانه ورود فقر به خانه می دانند .

شاید قمری ها هم به خاطر اعتماد زیاد به این مردم در چنین جاهایی لانه می سازند ! .

پسندها (6)

نظرات (4)

مامان پرهام
15 مرداد 93 18:42
الهی! قمری ناز و بی خیال! شاید هم به قول شما زیادی به بقیه اعتماد داره!
م ش آ
31 مرداد 93 10:26
یعنی از نوشتن نظر قبلی که فراغت حاصل شد و آمدیم پایین و این قمریها را دیدیم و فهمیدیم که شما فردوس بوده اید کلی ذوق کردیم !! ما بی که بدانیم از لانه کردن قمریها چیزکی گفته بودیم و آخرش هم توصیه کرده بودیم که به فردوس و بهشتت برگردی و دیدیم تو همان شهرآشوبی هستی که بوده ای !! یعنی فردوس گریز !! چه می شود کرد بقولی : تره به تخمش میره ، حسنی به باباش !! بالاخره تو هم از اولاد آدمی و انگار حافظ گفته : آدم بهشت روضه ی دارالسلام را ! ما با خودمون میگفتیم : شهرآشوب آدم نمیشه !! دیدیم که باز غلط کردیم و شد !! تو هم فردوس رو رها میکنی و میای مشهد و بعد دربدر دنبال شیر محلی و گوشت مطمئن و میوه ی سم نخورده و ... از این آدم شیرخام خورده بیش از این انتظار نیست . پ.ن : شهرآشوب برای من حکم نماد رو داره و من اینها رو خطاب به خودم مینویسم !! تو بهانه ای برای نوشتن بابای شهاب و گل رخ !!
عمو ممد آقا
14 شهریور 94 14:29
قمری ، کبوتری که وقتی من به دنیا آمدم مانند ریخ تخم میگذاشت و ما فقیر شدیم.
ایلیا
1 دی 97 1:36
قمری پرنده‌ای از تیره کبوترسانانه و یکی از سه حیوانیه که پیامبر (ص) به نگهداری از اون در خانه سفارش کرده. یاکریم هم یه نوعی قمری به حساب میاد و نمیتونه نماد فقر به حساب بیاد وقتی برای نگهداریش سفارش شده و جالب اینکه دو حیوان دیگه خروس و گربه هستند. خروس معلومه اما دلیل سفارش به نگهداری گربه رو نمیدونم! 🤔
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد