گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 30 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 6 روز سن داره

گل رخ

پالم یا ناپالم ؟

1393/5/15 18:34
نویسنده : بابای گل رخ
1,715 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

این روزها پیدا کردن غذای سالم بسیار مشکل شده است . هر خوراکی یا نوشیدنیی رو که امتحان می کنیم ، رفوزه می شود ! . جدیدترین " شاهکار " صنایع غذایی ایران رو دو روز پیش از زبان وزیر محترم بهداشت شنیدیم :

 " وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است . بسیاری از چربی‌های لبنیات پرچرب به خاطر روغن پالم است نه بخاطر چربی طبیعی شیر و مردم بدانند که هزینه را برای چه شیری پرداخت می‌کنند . "

فکر کنید برای کسانی که به فکر تغذیه بچه هایشان با غذا های سالم مثل شیر و محصولات لبنی هستند ، فاجعه ای بزرگ تر هم وجود دارد ؟!

روغن پالم نوعی روغن جامد با اسید چرب ترانس بالا است که بیشتر در کشورهای آسیای جنوب شرقی و بعضی کشور های آفریقایی تولید می شود . مورد استفاده بالای این روغن گیاهی ارزان قیمت در صنایع بهداشتی و آرایشی و در یک کلام " صابون سازی " است !!! .

اما به لطف ذهن خلاق و متقلب بعضی از ما ایرانیان ! مورد های مصرف بیشتری هم پیدا کرده است : روغن های جامد خوراکی ، خامه های قنادی ، پنیر های فرآوری شده و امروز در شیر و ماست پرچرب ! .

باباآقای گل رخ ( پدر بنده ) در فردوس باغ پسته دارند . درخت پسته شیره ای بسیار چسبنده و سیاه رنگ دارد که هنگام چیدن پسته ها ، بدن و لباس را آلوده می کند . این شیره سمج با هیچ پاک کننده ای قابل پاک شدن نیست . اگر روی لباس بریزد باید لباس را دور انداخت ! ؛ اگر روی موی سر بریزد باید آن قسمت را چید ! و اگر به دست بچسبد چند روزی تلاش لازم است تا شسته شود . بنزین و الکل و نفت و شوینده های صنعتی هم حلالش نیست . 

موقع پسته چینی ، در پایان روز ، باباآقا در کنار شیر آب داخل باغ ، یک قوطی کوچک روغن نباتی قرار می دهد . کارگرها ابتدا دست ها و صورتشان را با روغن جامد چرب می کنند و بعد با آب و صابون چربی ها را می شورند ! . 

روغن نباتی جامد ( یا همان روغن پالم ) حلال شیره پسته است ! ؛ یعنی مشکلی را که نفت و بنزین و الکل بر طرف نمی کنند این روغن به راحتی پاک می کند !!! . 

در حاشیه کویر ، شترداران برای فراری دادن کنه ها و حشرات از روی پوست شتر ها ، بدن این حیوانات را با روغن جامد چرب می کنند ! . ببینید که برخی از این مهندسان بی وجدان صنایع غذایی چه چیزی را قاطی شیر و لبنیاتی می کنند که ما با اشتیاق به خورد کودکانمان می دهیم .

نکته جالب ادامه سخنان وزیر محترم است :

" هاشمی در واکنش به اینکه بخش عمده شیرهای موجود در بازار را شیر خشک تشکیل می‌دهد، گفت: نمی‌گویم شیر خشک خوب است اما روغن پالم به مراتب بدتر از آن است . "  یعنی : 

شیر خشک وارداتی با روغن پالم وارداتی چرب شده و با تبلیغ و هیاهوی زیاد ( مصرف روزانه 4 لیوان شیر ! ) به شکم کودکان سرازیر می شود !!! .

ما سال هاست که مصرف لبنیات سنتی را به صنعتی ترجیح می دهیم ؛ بدون آن که از شیر خشک و روغن پالم خبر داشته باشیم ! . چند سال پیش ، از این که ماست های کارخانه ای بعد از دو هفته داخل یخچال ماندن ، ترش نمی شدند و ماست های سنتی چند روزی بیشتر دوام نمی آوردند ، به وجود چیزی در این ماست ها شک کرده بودم اما حقیقتا فکر نمی کردم که موضوع اینقدر وخیم باشد .        

 در مشهد مراکز زیادی وجود دارند که لبنیات سنتی می فروشند . با کمی تحقیق می توان مغازه هایی را پیدا کرد که از دامداری های مطمئن و روزانه شیر خام می آورند . هم سالم تر و هم ارزان تر است که با خرید شیر خام از چنین مکان هایی نیاز های لبنی بچه ها را برآورده کنیم . 

خوشبختانه یک همچین مغازه ای نزدیک ما هم هست . شیر کامل و خام را می خریم و بعد از جوشاندن قسمتی خوراک بچه هاست و قسمتی هم ماست می شود . از همان ماست می توان دوغ یا چکیده هم گرفت . اگر حوصله داشته باشیم ، پنیر هم درست می کنیم . از سال بعد قصد درست کردن کشک را هم داریم ! . 

عکس یک پیاله از ماستی که خودم درست کرده ام :

 

با کمی تمرین و ممارست می توان بهتر از بهترین " ماست بند ها " ماست درست کرد . سالم تر ، مطمئن تر ، خوشمزه تر و ارزان تر ! 

 کم کم باید بیشتر نیاز های غذایی را خودمان تهیه کنیم وگرنه مجبوریم به غذاهایی رو بیاوریم که اصلا مشخص نیست تحت چه شرایطی و با چه موادی ساخته شده اند ! . دیگر نمی توان به علامت استاندارد و تائیدیه وزارت بهداشت اطمینان کرد ... . 

 

                                               

 

پسندها (4)

نظرات (4)

حمیده
15 مرداد 93 22:34
وحشتناکه وحشتناک
مامان پرهام
16 مرداد 93 0:19
شما هم ماشاللا همه فن حریفی. محصولات علیزاده خوبه؟
بابای گل رخ
پاسخ
علیزاده اصلی روزگاری که ما کوچیک بودیم اول خیابان تهران و کنار فلکه حضرت مغازه کوچکی داشت . گاهی 2 تومن از بابام می گرفتیم و داخل مغازه علیزاده لیوان دوغی می خوردیم ! . بعد از خراب شدن ابتدای خیابان تهران و کوچه عیدگاه ، این آقا به خیابان عنصری نقل مکان کرد و مشهور شد . شعبه های متعددی که در سطح شهر می بینید ارتباط خیلی کمی با اون شعبه اصلی دارند . از جایی شیر خام بخرید که فروش بالایی داره ؛ یعنی هر روز سردکن شیر داخل مغازه خالی میشه و شیر تازه میاره . لبنیات یوسفی بین شریعتی 2 و 4 یکی از این جاهاست . قطعا جاهای بیشتری هم هستند . گفتم که پیدا کردن غذا سالم این روز ها خیلی سخت شده ... .
م ش آ
31 مرداد 93 10:13
کم کم باید به حرف خواهر بزرگه گوش کنیم وبریم دور و بر شهر و یه زمین بزرگ بگیریم و مشغول زراعت و پرورش دام و طیور و زنبور عسل و باقی مخلفات شیم !! البته شهرای کوچیک مزایایی داره که شهرای بزرگ ندارن !! ما شیرمون رو مستقیم از دامدار میخریم !! یعنی هر وقت لازم داشته باشیم تماس میگیریم و میاره در خونه !! و چون اینجا شهر و روستا با هم خیلی قاطی شده !! میوه و سبزی و برنج رو میشه یه کاریش کرد !! یه آشنا هم داریم که بلدرچین ارگانیک و خانگی تولید میکنه !! و تخم بلدرچین تماشا دارد !!! و قمریها هم پشت پنجره ی خانه ی ما لانه کرده اند !! و البته این عطار طبیب آشنا خوردن هرچه در سوپرمارکتها هست را ممنوع کرده ! و روغن هم فقط روغن محلی و دنبه و کنجد و زیتون اجازت می دهد !! و ما به حرف هیچ کسی گوش نداده ایم و نخواهیم داد !! دوست خواهرزاده مان هم از لاهیجان چای بی افزودنی طبیعی !!! می آورد اما چون دیردم است خواهرکوچیکه به همان چایهای خارجی معلوم نیست چیست رجوع کرده !!! شهرآشوب جان ! برگرد به فردوس و بهشتت!!!
بابای گل رخ
پاسخ
به دست آوردن غذای سالم روز به روز سخت تر و گران تر می شود . از روغن و برنج بگیر تا چای و رب و لبنیات ! . در شهر های بزرگ هم می توان غذای سالم پیدا کرد ، البته سخت تر از شهر های کوچک و اینجا گاهی باید خود قسمتی از این غذا را ساخت . مثل ساختن ماست و پنیر و رب و ... . البته به کندی و سختی و کم کم کلمه " ارگانیک " از زبان مردمان شنیده می شود . باید امید وار بود که مثل بسیاری از واژگان که ما ایرانی ها تخصص از اعتبار انداختنش را داریم این یک واژه لوث و بی اعتبار نشود ! .
ایلیا
29 آذر 97 8:48
حدود ۱۶ سال پیش و طی یه دوره ۶ ماهه توی کارخانه روغن نباتی جهان کار میکردم. اون موقع اصلاً این برنامه‌ها نبود. پالم و ناپالم، روغن ترانس بالا و پایین، غنی شده با فلان ویتامین و  ... یه روغن مایع بود و یه جامد که از هیدروژنه کردن روغن مایع تولید میشد. همین!
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد