گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره

گل رخ

چکیده ی پنج زیره !

1393/6/7 15:38
نویسنده : بابای گل رخ
1,868 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

چند شب قبل ، بعد از خرید دو نان سنگک مخصوص و دو طرف کنجدی و برشته که اختصاصی و توسط یکی از شاگردان قدیمی برایم پخت شده بود ( شاگرد های ما  پزشک ، مهندس یا وکیل که نمیشن ! خیلی خوب باشند نانوا ، بقال یا قصاب شده باشند . ) ؛ تصمیم گرفتیم که با خرید ماست چکیده ، بچه ها شام مختصری داخل ماشین بخورند . رفتم داخل یک سوپرمارکت و از یخچال ماست چکیده ی کوچکی برداشتم . 

از وقتی که موضوع پالم در لبنیات را از زبان وزیر بهداشت خوانده ام ، در مورد خرید لبنیات دقت بیشتری انجام می دهم . سعی می کنم که به برچسب این محصولات توجه بیشتری کنم و ترکیبات محصول را به هر دو زبان فارسی و انگلیسی بخوانم ؛ چند باری دیده ام که متن انگلیسی این برچسب ها با متن فارسی متفاوت بوده یا توضیحات بیشتری داشته است .

ترکیبات ماست چکیده با توجه به برچسب روی آن به این صورت بود :

- شیر تازه گاو !!! ؛

کشته و مرده این تازه بودنم ! خدایی اگه شیر تازه گاوی پیدا بشه فقط و فقط توی همین کارخانه هاست ! .

- شیر خشک ! ؛

توضیح نداده بود که تازه یا کهنه ، ولی ما خوشبین هستیم و فرض می کنیم که تازه از چین وارد شده ! ؛

فقط یک نکته ناراحت کننده وجود داره و اون هم وجود " ملامین " در 20 درصد شیر خشک های تولیدی چینی است . البته ملامین خیلی هم خطرناک نیست . شاید در بچه های کوچکتر باعث از کار افتادن کلیه ها بشه ! اما بیشتر اوقات فقط نارسایی های کلیوی تولید می کنه ! . چقدر دیگه آدم بد شانس باشه که منجر به مرگ بشه ! . تازه 20 درصد هم چندان رقم نگران کننده ای به حساب نمیاد ! . توصیه می کنم که این عبارت رو در اینترنت حستجو کنید : Chinese milk powder ( شیر خشک چینی ) .

- خامه گیاهی !!! ؛

یعنی سر تا پای اون طراح و نویسنده برچسب محصول رو باید طلا گرفت ! . خداییش اسمی با کلاس تر از " خامه گیاهی " برای روغن پالم وجود نداره ! . ما ایرانی ها تخصص عجیبی در بازی با کلمات داریم . به راحتی قادریم مفاهیم خوب رو لوث کرده و از اعتبار بندازیم و راحت تر از اون می تونیم برای لغات ناهنجار و " فحش گونه " معادلی زیبا و پر مفهوم بسازیم ! . 

- پودر پروتئین شیر ! ؛

اول نفهمیدم که این یکی چیه !!! . بعد با جستجوی زیاد در اینترنت متوجه شدم که اسمی با کلاس است برای آب پنیر خشک شده ! . در کشورهای صنعتی از محصولات جانبی تولید پنیر به حساب می آید و بیشتر برای خوراک حیوانات کاربرد دارد ! . واردات این محصول از چین برای اکثر کشور های پیشرفته ممنوع است ؛ چون حاوی مقادیر زیاد ملامین بوده و یک بار در سال 2008 میلادی موجب مرگ حیوانات خانگی زیادی در آمریکا شده است .

افزودن ملامین به شیر، از انواع تقلب های مضاعف است ؛ یعنی ابتدا آب به شیر افزوده شده و آنرا رقیق می کنند و سپس برای پوشاندن تقلب اول ، دست به تقلب دوم  می زنند و با افزودن ملامین به شیر، به طور کاذب میزان پروتئین شیر را بالا و طبیعی جلوه می دهند .

البته خوشبینی مفرط به من می گوید که این " پودر پروتئین شیر " وارداتی از چین نیست و اگر هم به احتمال 20 درصد ! از چین وارد شده باشد ، مربوط به آن 20 درصد کارخانجات متخلف چینی نیست ! . 

- استارتر ؛

اصلا نمی دانم که چیست و حقیقتا جرئت جستجوی این یکی رو ندارم !!! . همین قدر می دانم که مسئول " کش آمدن " ماست های صنعتی همین آقاست ! .

- طعم دهنده موسیر ؛

مفهوم این عبارت این است که چون فصل موسیر گذشته و مسئول خرید کارخانه یادش رفته از بازار موسیر بخره و چیدن موسیر وحشی هم جرم است و موجب تعقیب قضایی می شود ، از " اسانس موسیر " یا باکلاس تر بنویسم " طعم دهنده موسیر " استفاده شده است . 

- افزودنی های مجاز ؛

این هم که " اصطلاحاتی است مر ابدال را " و به ما ربطی ندارد . خیلی کنجکاو باشید می توانید در قسمت انگلیسی ترکیبات روی برچسب ، کد صنعتی این افزودنی ها را پیدا کرده و در مورد هر کدام تحقیق کنید .

این محصول رو نخریدم چون فقط ماست چکیده لازم داشتم و نیازی به این همه " تکنولوژی " نداشتم ! .

*****************************

یکی دو سالی هست که من ماستی چکیده درست می کنم و برایش هم اسمی مخصوص گذاشته ام ؛ " ماست چکیده ی پنج زیره " . این اسم کاملا اختصاصی است و کس دیگری آن را به کار نبرده است . از خوانندگان محترم تقاضا دارم که قوانین حق تکثیر یا همان کپی رایت را رعایت کنند ! .

ترکیبات :

- ماست ؛ تازه بودنش چندان مهم نیست اما سعی کنید که خودتان در منزل درستش کرده باشید . اگر هم از بیرون تهیه شده است حتما ماست سنتی باشد و نه صنعتی . 

 

 

- زیره سیاه ؛ سعی کنید از نوع وحشی باشد چون این روز ها زیره سیاه گلخانه ای هم در بازار موجود است . البته در اکثر مراکز خرید نوع این زیره ( کوهی یا گلخانه ای ) ذکر می شود .

 

- زیره سبز ؛ معمولا چوب های اضافی در زیره  سبز هست که بهتر است حذف شوند .

 

 

- بادیان رومی ؛ بسیار به رازیانه شبیه است اما کاربرد آن با رازیانه کاملا متفاوت می باشد .

 

- تخم شوید ؛ دو نوع دارد : گرد و کشیده ، نوع کشیده طعم بهتری دارد .

 

 

- زنیان ؛ در خراسان با نام " نانوخ " شناخته می شود . دانه ای بسیار ریز و البته معطر 

 

 

- مقدار کمی نمک

طرز تهیه :

پنج زیره ذکر شده را بعد از خرید با استفاده از پارچه توری خوب شسته تا گرد و خاکش پاک شود . سپس در برابر آفتاب دوباره خشک می کنیم و برای استفاده های بعدی در ظروف دردار قرار می دهیم . 

به مقدار مساوی از هر کدام را با هم مخلوط کرده و با کمی نمک درون ماست می ریزیم .  مقدار مناسب افزودنی ها نسبت به حجم ماست خیلی مهم است ؛ چون ماست کاهش حجم پیدا می کند اما افزودنی ها حجمشان ثابت می ماند ! .

ماست را داخل پارچه پنبه ای تمیز و خشکی ریخته و پارچه را درون یک سبد روی ظرفی قرار می دهیم . چند ساعت بعد چکیده آماده است . آب ماست جمع شده در ظرف زیرین را هم می توانیم با مقداری ماست ترش شده مخلوط کنیم و دوغ با مزه ای درست کنیم . به خاطر داشته باشید که بیشتر مواد معدنی و مغذی ماست از جمله ویتامین های گروه B محلول در آب هستند و هنگام چکیده شدن ماست از آب آن جدا نمی شوند ! . 

 

 

 

 

در به کار بردن افزودنی ها به ماست دقت می کنیم که طعم چکیده خیلی تند و تلخ نشود . بچه ها از طعم های ملایم بیشتر استقبال می کنند تا طعم های افراطی ! ... . 

 

پسندها (6)

نظرات (7)

مانی و دایی _ نوعدوست و شمس آبادی _
8 شهریور 93 7:56
با خواهرزاده ام _ مانی _ این مطلب رو خوندیم و تماشا کردیم ، مانی پسندید و ابراز هواداری می خواست بکنه که چون نی نی بلاگی نیستیم اجازه داده نشد . از اینجا به بعدش رای و نظر مانیه که درج میشه : شاد باشید همیشه عرض ادب و احترام سلام من مانی هستم . سفرهای شما برایم خیلی جذاب بود مثلا ساحل جاسک و برج قابوس هم همینطور . باید بدانید که من هم به برج قابوس رفته ام یه جورایی ارتفاعش زیادی زیاده و وقتی داخلش هستی و بالا رو نگاه می کنی می ترسی و سرگیجه می گیری و دلت میخواد بیست دور دور خودت بچرخی یا زود از اونجا درری . می دانید من سرشیر دوست ندارم ولی می دانم که سرشیر چیز مفیدیست اگر گفتم من سرشیر دوست ندارم دلیل نمی شود که ماستتان را دوست نداشته باشم ، من از صدف های شما خیلی خوشم آمد .
مهدی شمس آبادی
9 شهریور 93 8:45
اولا خوش به حالت كه شاگردهايت قصاب و نانوا و مکانیک و ... می شوند به سببهایی اینها معرفتشان بیشتر است و بدربخورترند !! تا ما دیده ایم وکلا و دکتر مهندسها پاش که می افتد بی معرفتی می کنند !!!! یاد بیت معروف سنایی _ حکیم ابوالمجد مجدودبن آدم سنایی غزنوی _ ( به یاد برادرم اسم شاعر را کامل نوشتم که لذت می برد از آهنگ پنهان در این نام بلند ) می افتم : چو علم آموختی از حرص آنگه ترس کاندر شب چو دزدی با چراغ آید ، گزیده تر برد کالا و البته منکر استثناها نمی شوم . و بعدش ، برادر جان ! شهرآشوب محقق ! بلعجب مرد !! شما به توصیه ی ایمان موسوی _ عطار طبیب خانوادگی ما _ گوش جان بسپار که فرموده اند : هرچه در سوپرمارکتها به فروش می رسد ممنوع !! البته از جنبه ی اطلاع رسانی و روشن کردن قضایا کارت شایسته ی تقدیرهاست اما اینکه بروی مغازه ی طرف و انتخاب کنی و بعد، نیم ساعت برچسب بخوانی و ماست را بر گردانی سرجاش و چون برگردی نان سنگگ داغاداغیش را از دست داده باشد _ بعید می دانم شهاب ناخنک نزده باشد !!! _ و انتظار خانواده هم به سرانجام نرسد که ماست چکیده می خوریم و سنگکک کنجدی دو آتیشه و بعدترش هم بیایی منزل و به جای اینکه گل رخ را سرگرم کنی و شهاب را چیز بیاموزی !! بنشینی پشت سیستم و هی نت را زیر ور و کنی که چی به چیه و ... خداییش خودت بگو ، ما با تو چه کنیم ای محقق مولد مطلع مشفق از فردوس گریزان !!!؟ تقصیر نی نی وبلاگ است که ظاهرا محدودیت اعمال نکرده و ما هر چی می خواهد دل تنگمان می گوییم !! و مانی سری هم به شهابستان زده بود و عکسهای میل قابوس را آنجا دیده بود و همه ی نظراتش را یک کاسه کرد و اینجا تقدیم کرد ، پس وظیفه دارید به شهاب برسید و برسانید که نظری را که آنجا باید دریافت می کرده اینجا باید رویت کند .
بابای گل رخ
پاسخ
به سبب ذهن قوی ! کل برچسب خوانی به دقیقه هم نکشید ! . راهم را کج کردم تا از لبنیاتی خانوادگی ماست چکیده تازه بگیرم .
مهدی شمس آبادی !!!
9 شهریور 93 20:21
حدت ذهن و جودت قریحه را نیز بر اوصاف بالا بلندتان خواهیم افزود !! شنیده ایم بار کج به منزل نمی رسد نمی دانیم راه کج چه جور جانوریست در این مورد روشنگری کنید موجبات مزیدامتنان را فراهم کرده اید !! البته " از زیرش در رو " را هم می شود یکجورهایی به شما اسناد داد !! در صورت موافقت امر کنید ثبتش کنیم !!!
مامانی(برای دخترم زهرا)
14 شهریور 93 22:34
سلام ممنون از تذکرتون صدر اصلاح شد و شد سدر 1-زیاد سخت نگیرید 2- معلم گرامی نانوا هم کار خوبیه تحقیرش نکنید و اینکه 3-لوس نه لوث (اصلاح کنید) ببخشید اصولا اهل جبران محبت ها هستم
بابای گل رخ
پاسخ
اتفاقا به هیچ شکلی قصد تحقیر شغل و کاری رو ندارم ؛ مخصوصا نانوایی که بسیار شغل شریفی است . فقط با یک شغل مشکل دارم و ما ایرانیان هم در این شغل تخصص ویژه داریم : دلالی و واسطه گری ! از کجای نوشته من برداشت کردید که مشکلی با مشاغل دارم ، نمی دانم ! . فقط خواستم بر خلاف بسیاری از معلمان که مدعی هستند قسمت اعظم شاگردانشان دکتر و مهندس و وکیل شده اند ، بنویسم که اکثر شاگردان من مشاغل ساده تر و کاربردی تری برای من دارند ! . " لوث " منظور من بوده به معنی از اعتبار انداختن و نه " لوس " ! ؛ از دقت نظر شما هم متشکرم .
مامانی(برای دخترم زهرا)
15 شهریور 93 11:01
ببخشید اولش خواستم تشکر کنم هرچند آدم انتقاد پذیری نیستم و برای هضم ی انتقاد احتیاج به سکوت زیاد دارم ولی وقتی دیدم نوشتین شاگردام دکتر مهندس نمی شن نهایتا نانوا میشن عصبانی تر شدم و گفتم احتمالا از اونهایی هستید که از بالا بقیه رو می بینید باز هم ببخشید بخاطر برداشت اشتباهم
مامان پرهام
16 شهریور 93 10:11
سلام آفرین به شما با اینهمه دقت نظر.
ایلیا
29 آذر 97 20:08
ماست چکیده خیلی خوبه، مخصوصاً اگر کمی نعنا بریزی توش و با نون داغ بخوری و چه بهتر که بربری باشه.  و آفرین به شما بخاطر این همه دقت نظر و اهمیتی که به سلامت غذایی خانواده میدین. واقعاً آفرین.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد