گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره

گل رخ

راه حلی ساده برای مشکلی همیشگی

1393/7/27 11:33
نویسنده : بابای گل رخ
13,251 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

بچه های ما همیشه با خوردن گوشت قرمز مشکل دارند ؛ یعنی به صورت کباب شده یا قورمه یا داخل خورشت های مختلف ، لب به گوشت قرمز نمی زنند ؛ البته با گوشت چرخکرده مشکلی ندارند . وقتی با آشنایان و همکارها صحبت می کنم به نظر میرسه که این مشکلی فراگیر شده ؛ همه میگن که بچه ها مرغ و ماهی و گوشت چرخکرده می خورند اما گوشت قرمز رو نه ! ... .

مصرف گوشت قرمز شاید برای ما بزرگترها چندان حیاتی نباشه اما در روند رشد بچه ها محصولی غیر قابل جایگزین است و نمیشه حذفش کرد . خوردن گوشت چرخکرده به تنهایی هم چندان باب طبع من نیست به خصوص که گوشت گاو گوشت جالبی به حساب نمیاد .

دیروز بعد از مدت ها ، داخل دیزی سنگی آبگوشت درست کردم . ساده ترین و در عین حال مقوی ترین غذایی که میشه با گوشت گوسفندی تهیه کرد . هم نان ترید شده در آبگوشت و هم گوشت کوبیده شده با سیب زمینی و حبوبات رو بچه ها با لذت می خورند و مشکل نخوردن گوشت قرمز به راحتی حل میشه ! .

 

 

بهترین روش پخت آبگوشت همین دیزی های سنگی مشهدی است ؛ البته در دیزی های سفالی یا دیگچه های مسی هم می توان آبگوشت های خوشمزه ای پخت اما دیزی سنگی یا به قول مشهدی ها " هر کاره " در سطح بسیار بالاتری از بقیه روش های پخت آبگوشت قرار داره . در شهرک شهید رجایی کارگاه های زیادی مشغول تهیه دیزی سنگی هستند و فروشگاه های زیادی هم این محصول جالب مشهدی رو در اطراف حرم یا کوه سنگی عرضه می کنند . معمولا دیزی های سنگی رگه های طبیعی دارند یا هنگام ساخت ترک خورده اند که موقع خرید باید دقت کنیم سالم ترین ظرف را برداریم .

دیزی سنگی ظرف بسیار مناسب و سالمی برای پخت خورشت ها هم محسوب میشه ؛ در هجوم انواع ظروف تفلون و سرامیک و ... دیزی سنگی نعمتی به حساب میاد * ؛ صبح که بار بزاریم تا ظهر خورشت به دل جوشیده و جا می افته ؛ خیلی کم هم آب کم میکنه و موقع درست کردن خورشت باید مقدار آب زیادی اضافه نکنیم .

گوشت سردست گوسفندی مناسب ترین گوشت برای آبگوشت است ، برای چربی از دنبه استفاده نمی کنم و چربی های به استخوان چسبیده ی جناغ رو ترجیح میدم . دنبه معمولا مدت بیشتری مهمان مغازه قصابی است و احتمال آلوده بودنش بیشتره اما چربی های جناغ همراه جدا نشدنی سردست گوسفندی هستند و هماهنگی بیشتری از نظر مزه با گوشت دارند ضمن این که این چربی ها رو نمیشه در تهیه خورشت به کار برد .

برای مخلفات لپه ، پیاز ، سیب زمینی مغز زرد ( که موقع پختن از هم نپاشد ) ، یک گوجه فرنگی متوسط ، رب ، نمک و زرد چوبه اضافه می کنم . یک ربع آخر قبل از آماده شدن آبگوشت هم کمی زعفران ، مقدار بیشتری دارچین و مقدار باز هم بیشتری فلفل سیاه داخل دیزی می ریزم . 

 

 

آبگوشت غذایی است که تنوع زیادی در مخلفات دارد . انواع لوبیا ، نخود ، عدس ، گندم ، بلغور گندم و حبوبات ، آلو ، به ، هویج ، لیمو عمانی ، سبزی های معطر ، دنبه ، روغن های گیاهی یا حیوانی ، کشک ، سیب ، چغندر ، گوشت پرندگان ، دم گاو ، کوهان شتر ، وسط پای شتر ( اسمش یادم نیست ! ) و کلا هر چیز قابل خوردنی که پیدا بشه رو میشه داخل آبگوشت ریخت ! . اما من از شلوغ شدن این غذای ملی با مخلفات گوناگون و گاهی متضاد بیزارم ! . 

بعد از جدا کردن استخوان ها ، تمام مخلفات رو با گوشت کوب برقی کوبیده و مخلوط می کنیم تا بچه ها برای خوردن گوشت ها مشکلی نداشته باشند .

 

 

هر چه قدر در اضافه کردن مخلفات به آبگوشت احتیاط کرده ایم ! ، در چاشنی های همراه این غذا باید دست و دل باز باشیم ! . پیاز خام که جزء جداناشدنی سفره آبگوشت است و خوردن آبگوشت بدون پیاز خام نوعی توهین به این غذا است ! ؛ ترشی لیته ، شور مخلوط ، شور گوجه فرنگی ، سیر ترشی ، پیاز ترشی ، ماست ، ماست و خیار ، سبزی خوردن ، دوغ و زیتون از جمله همراهان آبگوشت در سفره غذا هستند ؛ البته لازم نیست همه و همزمان حضور داشته باشند ! .

سر سفره برای بچه ها از آبگوشت و این که غذای ملی ما ایرانی هاست ، می توان صحبت کرد .

....................................................................................................................................................

* اباصلت هروي روايت مي کند هنگامي که حضرت امام رضا عليه السلام به سناباد وارد شدند به کناره‌ي کوهي نزديك سناباد که از سنگش ديگ و ديگچه‌‌هاي سنگي می ساختند ، رسيديم ، امام به تخته سنگي از كوه تکيه زدند و رو به آسمان فرمودند : 

"  اللّهمَ انْفَعْ بِهِ وَ بارِكْ فيما يَنْحَتُ مِنْه " 


" پروردگارا ، مردم را از اين كوه سودمند گردان ، و در آنچه از آن مى تراشند، بركت قرار بده . "

سپس دستور دادند ديگچه‌هايي از همان سنگ برايشان بياورند و فرمود : " غذاي مرا در هيچ ظرفي نپزيد مگر در همين ظرف‌هاي سنگي . "

 

پسندها (1)

نظرات (8)

آرنیکا
27 مهر 93 11:51
با سلام خدمت مامانی و بابایی من یه وبلاگ با عنوان طراحی و روتوش عکس درست کردم که با هزینه خیلی پایین اینکارو انجام میدم خوشحال میشم از نمونه کار ها دیدن کنید با تشکر آرنیکا
ویستا مارکت
27 مهر 93 15:41
چه کیفی داد یاد گرفتن این دیزی سنگی. ممنون به سایت من بیایید بپسندید در خدمتیم
پرآبی
28 مهر 93 18:23
هر وقت مطالب شما رو می خونم به یاد برنامه "به خانه برمی گردیم"می افتم!!!!!واین همه حوصله همسر گرامی تون قابل ستایشه که به شما اجازه این طوراظهار نظر راجع به مزه ،بو وطرز تهیه غذا ها رو میده..... دمش گرم .
بابای گل رخ
پاسخ
بحث اجازه دادن و گرفتن نیست !!!
هنرهای دست ساز چیکچی
29 مهر 93 8:27
به به
مهدی شمس آبادی
4 آبان 93 18:32
یادم نیست همینجا یا جای دیگر چیزکی در باب آبگوشت نوشتم !! نماینده ی ولی فقیه در دانشگاه لرستان _ دکتر حمید عیدی _ علاوه بر دروس حوزوی دکترای فلسفه هم داشت و پایان نامه اش درباره ی ابو علی سینا . ما به گمانم دو درس معارف و اخلاق اسلامی را با ایشان گذراندیم ، از 16 جلسه ی معمول نصفش را که ایشان به مناسبتهای گوناگون نمی آمد !! آن هشت جلسه ای که می آمد دو جلسه در مضرات چلو پلو منبر می رفت ، سه جلسه در فواید آبگوشت سخنرانی می کرد و در دو جلسه روش طبخ آبگوشت را آموزش می داد و جلسه ی آخر بیست سوال می داد و می گفت هشت تا از همینها توی امتحان می آید و اگر درست و خوش خط و مرتب می نوشتی و خط خوردگی نداشتی 19 میشدی. ایشان دستور طبخی داشتند که تخطی از آن ممکن نبود !! یعنی اگر چیزی کم یا زیاد می شد دیگر مطبوخ شما نمی توانست نامش آبگوشت باشد و میگفت بروید مدرسه ی فیضیه و بگویید حمید عیدی را می شناسید ؟زود خواهند گفت همون که آبگوشتاش معروف بود!! و البته ما یک شوهر خاله داریم در مراسمهای روستا آبگوشت می پزد و خیلی هم ساده می پزد : نخود و نمک و آب و گوشت تازه ی فراوان !! و آی این آبگوشت خوردن دارد با نانهای تازه ی روستایی و اهل فن می گویند که " ادویه ی مخصوص آبگوشت " و ما این را قبول داریم که گفته اند : عطر و طعم . و ما خودمان اگر قرار باشد آبگوشت بپزیم اول باید گوشت و رب و ادویه اش را یک سر تفت بدهیم وگرنه به مذاقمان خوش نخواهد آمد . و البته آبگوشت را انواعیست از بزباش و شش انداز بگیر و برو تا انواع و اقسام دیگر که در کتب آشپزی درج است. گوشتهای سمت خراسان و جاهای دیگر طعم خوبی دارند اما در مقام مقایسه با بره های دشت ترکمن بافت ضخیم تری دارند و چربترند و ما چون این گوشتهای صورتی روشن ظریف کم چربی را دیده ایم میلمان به آنسوها نمی کشد و راستش یکبار بجنورد مامور شدم گوشت بخرم سری به قصابیها زدم و منظره ای که دیدم بس ناخوشایند بود ، مخصوصا که این اسلام ما _ قصاب آشنای ماست _ خیلی اهل بهداشت و نظافت است و قصابیش همیشه درخشان است و خاطرم هست یکبار تغییر مکان داده بود و رفتم و بوی بد با مشامم خورد و گفتم : اسی ! یه فکری به حال این خراب شده بکن و گفت به خدا همه اش رو ریخته ام بیرون و با تمیزکننده های قوی شسته ام اما این بو نرفته که نرفته !! و بار دیگر که رفتم بوی بد رفته بود و شادمانه گفت تو که گفتی و رفتی پی اش را گرفتم و بالاخره فهمیدم که این روشویی داخل مغازه که وصل به جوی خیابان است فاقد سیفون است و مشکل از اینجاست لوله کش آوردم و درستش کردم. و این پدر ما کشته مرده ی آبگوشت است هر چه می گوییم گذشت آن زمانه ای که گوشت کیلویی هفت تومن و هشت تومن بود و حالا گوشت کیلویی و بیست و چند هزار تومان است و آبگوشت غذایی اشرافی محسوب است و مثل پلوی شصت هفتاد سال پیش از این می ماند که سالی یکبار شب عید می خوردند به خرجش نمی رود و ساعت ده که می شود به خواهرمان می گوید : یادت نره سیب زمینیشو بندازی!! درباره ی کله پاچه هم اگر افاضاتی بفرمایید باعث مزید امتنان خواهد بود!! پدر به این یکی هم علاقه ی وافر دارد و می گوید : من زیاد نمیخوام ! یه کاسه آب و زبونشو یه پاچه و یه خرده دیگه !!!
بابای گل رخ
پاسخ
گوشت گوسفندان حاشیه کویر ( هر جایی که باشد ، خراسان یا گلستان ) به علت شور پسند بودن علف ها ، مزه ای مطبوع دارد و نیاز به تفت دادن گوشت نیست ؛ تفت دادن برای بردن بو و طعم بعضی از گوشت هایی مناسب است که گوسفندش علف تازه و معطر زیاد خورده باشد ؛ برای آبگوشت لازم است که نصف بیشتر مواد تشکیل دهنده شامل گوشت سردست و جناغ و چربی های متصل باشد ؛ اضافه کردن خوراکی های رنگارنگ به این غذا فقط حجم مواد را بالا می برد و لاغیر ؛ اگر خواستی بفهمی که آبگوشتت آبگوشت اصیل ایرانی است ، کافی است کاسه ای از آب گوشت را داخل یخچال بزاری ، اگر بعد از سرد شدن حالتی ژلاتینی پیدا کرد آبگوشت پخته ای وگرنه مطمئنا غذایی مشابه آبگوشت بوده است ! ( این هم یکی از دقایق پخت آبگوشت ! ) ؛ و اما در مورد کله پاچه ، این غذا در آشپزی من جایگاهی ندارد ! ؛ کله پاچه غذایی است که باید برای جمعی شش یا هفت نفره پخته شود ، با تمام مخلفات ، کله و پاچه و سیرابی و شیردان و غزل دنبه و چرب روده و گیپاهای خوشمزه مملو از آلو و لپه ؛ برای خانواده ما این غذا تعریف نشده است مگر هنگامی که در فردوس و جمع خانوادگی باشیم . با قسمتی از کله ی گوسفند بی نوا نمی شود لذت واقعی این غذا را درک کرد ! ؛ طباخی های سطح شهر ها هم که به معنای واقعی تهوع آورند ! . شاید در این زمانه زادآوری ! اگر عمری باقی بود و جمع و خانواده ای بزرگ داشتیم ، کله پاچه هم پختم ! .
عمو
6 آبان 93 21:30
مرد حسابی چرا رضا ابوالفتحی رو زجرش می دی؟این و پاکش کن.الان میبینم بر اسمان شهر ری یک 60 رد شده !
بابای گل رخ
پاسخ
اون شستی که از آسمان ری می گذشت رو با خرید یک دیزی سنگی برای رضا حل کردم ! .
hamun
7 اردیبهشت 97 19:01
با سلام ضمن تشکر از آموزش های ارزشمندتان استدعادارم در صورت تمایل روش درزگیری و رفع ترک دیزی سنگی هم آموزش بفرمائید. با تشکر
مامان فاطمه
29 آذر 97 8:44
خدا رو شکر فاطمه عاشق آبگوشته و توی غذاخوردن خوش خوراک. ولی تنبله و باید غذا رو بذاری دهنش. 😁
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد