گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 9 روز سن داره

گل رخ

شور گوجه فرنگی

1393/4/26 18:51
نویسنده : بابای گل رخ
5,797 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا 

خراسانی ها عموما و مشهدی ها خصوصا عاشق " شور گوجه فرنگی " یا به قول بعضی " سالاد گوجه فرنگی " هستند . ما هم که به دنیا از دریچه شکم نگاه می کنیم ، از بقیه مستثنی نیستیم ! .

هر سال در پاییز اقدام به درست کردن شور گوجه فرنگی می کردیم اما امسال با دیدن گل کلم تازه و حس و حال ماه مبارک ( در این ماه و در طول روز ذهن ما مشغول خیال پردازی در مورد خوراکی ها و نوشیدنی هاست ! ) زودتر از همیشه شور گوجه فرنگی درست کردیم .

روش درست کردن این چاشنی خوشمزه خیلی خیلی راحته ؛ مواد اولیه به کار رفته در این شور تنوع زیادی داره ، گل کلم ، برگ کلم ، سیر ، هویج ، خیار ، کرفس ، لوبیا سبز ، بادمجان ، گوجه فرنگی کال و ... . من گل کلم و برگ کلم رو بیشتر می پسندم . شلوغ شدن شور با افزودن مواد مختلف چندان باب طبع نیست .

گل کلم رو شسته و به تکه های ریزی تقسیم می کنیم . ( بر خلاف شور ساده اینجا ریز شدن مواد بهتره ! ) . برگ کلم رو بعد از شستن با یک سبزی خرد کن دستی ، ریز می کنیم . مقدار کمی هویج که نگینی خرد شده هم اضافه می کنیم .

بسته به ذائقه و میل خودمون سیر هم اضافه می کنیم . سیر ها رو هم با همون سبزی خرد کن حسابی ریز می کنیم تا مزه سیر در شور باشه اما خودش زیر دندون نیاد ! . یک فلفل تازه ( بزرگ و کوچک بودنش به ذائقه بستگی داره ، کمی تندتر به خوشمزه شدن شور کمک زیادی میکنه ! ) هم با همان سیر ها خرد می کنیم .

3 کیلو گوجه فرنگی رو بعد از شستن ( اگه حوصله داشته باشید میتونید پوست گوجه فرنگی ها رو هم بگیرید . ) ، با یک مخلوط کن ، تبدیل به سوپ رقیقی می کنیم . با نصف استکان سرکه و مقدار کافی نمک ، این سوپ رو چند دقیقه می جوشانیم .

بعد از سرد شدن مایع گوجه فرنگی ، همه مواد رو داخل ظرف بزرگی ریخته و با هم مخلوط می کنیم . شور ما آماده شده ! :

 

 

مواد رو داخل شیشه ریخته و سر شیشه ها رو کمی خالی می گیریم . این شور چند روزی به قول ما  " مستی دارد ! " ؛  یعنی افزایش حجم پیدا کرده و می جوشد . بعد از یکی دو روز هم سر شیشه ها رو بسته و داخل یخچال میزاریم . 

 

 

نکته خوبش اینه که از همون روز و ساعت اول هم قابل مصرفه ! . استفاده از گوجه فرنگی به جای آب نمک در این شور ، ارزش این چاشنی رو بالاتر می بره .

 

 

بسیار خوراکی خوشمزه ایه ! . خراسانی ها بیشتر با دمپختک گوجه فرنگی این شور رو استفاده می کنند .

اما به نظر من این چاشنی بهترین مکمل ماکارونی به حساب میاد . لذت خوردن ماکارونی برای بچه ها با خوردن این چاشنی چند برابر میشه ! . 

پی نوشت :

حسن درست کردن این شور اینه که هیچ قانون خاصی نداره . از مواد تشکیل دهنده ، هر چی رو خواستیم اضافه می کنیم و هر چی رو نخواستیم حذف ! . سیر رو بیشتر یا کمتر می گیریم . فلفل رو هم همینطور ! .

مقدار نمک و سرکه هم کاملا در اختیار خودمونه ؛ مقدار گوجه فرنگی مورد نیاز هم فقط در حدیه که تمام مواد آغشته به مایع گوجه فرنگی بشن ، لازم نیست که مواد شور زیر آب گوجه فرنگی غرق شده باشند ! .

فقط در جوشاندن سس گوجه فرنگی دقت می کنیم که خیلی سفت نشه و خیلی آبکی هم نباشه ! . 

 

 

پسندها (16)

نظرات (6)

مامان پرهام
29 تیر 93 0:50
سلام ما هم این شوری رو خیلی دوست داریم و هرکدوم از بستگان هم که به مشهد اومدند خاطرخواهش شدند. ولی تا حالا درست نکردم و همش از کسی خریدم! الان می تونم با این دستور کامل شما درستش کنم. فقط یه سوال: اون مرحله ی مستی! باید بدون در طی بشه؟ یعنی توی یکی دو روز اول باید درش باز باشه؟ من درست متوجه نشدم
بابای گل رخ
پاسخ
مثل عکسی که گذاشتم ، در شیشه ها باز و داخل ظرفی قرار داده میشه تا سرریز شور باعث کثیفی نشه ، با یک سبد پلاستیکی هم روی شیشه ها رو می پوشانیم تا گرد و خاک و مو و ... وارد شور نشه . یکی دو روز بعد هم که افزایش حجم شور به آخر رسید ، داخل یخچال میزاریم تا خیلی زود نرسه .
مامان جون
29 تیر 93 4:28
سلام .خیلی جالب بود من تا حالا نشنیده بودم ، شور گوجه فرنگی ولی سعی میکنم که درس کنم . ممنون که به وب ما اومدین ، دخترتون هم ماشاالله خیلی نازه خدا براتون نگهش داره.
حمیده
29 تیر 93 16:30
وای فکر ماروهم بکنید با دهن روزه ... کلی گرسنمون شد من خوردم خیلی خوشمزه است . پایدار باشید وموفق
بابا و مامان
30 تیر 93 16:13
آخ که دلم خواست حتما درستش میکنم ممنون دوست گلم
مریم
2 مرداد 93 23:36
مرسی از آموزشت من دوران دانشجویی خوردم خیلی خوشمزه اس در اولین فرصت درست میکنم
مامان فاطمه
28 آذر 97 18:34
ما هم شور گوجه درست می‌کنیم. فقط به مرحله مستی شما چیزی نمی‌گفتیم و براثر تجربه در شیشه رو باز میذاشتیم. ترشی لبو و بادمجان لیته هم خیلی خوبه. یه ترشی هم درست می‌کنیم که عالیه. ترشی لوبیا سبز با ترکیب فلفل دلمه‌های رنگی زرد و نارنجی و قرمز به علاوه هویج و کمی سیر. همه رو به اندازه ۴ الی ۵ سانت به ابعاد و ضخامت لوبیا سبز خرد می‌کنیم و به جز لوبیا بقیه مواد خام مخلوط شده و داخل ظرف ریخته میشن. بی‌نهایت خوشمزه و البته زیباست. حتماً درست کنید.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد