گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره

گل رخ

تاس کباب

1393/8/20 8:42
نویسنده : بابای گل رخ
5,254 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

این روز های سال مناسب پختن و خوردن یکی از اصیل ترین خوراک های ایرانی است ؛ تاس کباب .

تاس به معنی کاسه ی مسی است و تاس کباب هم احتمالا یعنی کبابی که داخل این کاسه تهیه شده است . بسیار خوراک خوشمزه ای است ؛ البته در هیاهوی غذا های فوری و وقت کمی که مردم برای تهیه غذا دارند ، تاس کباب چندان شانسی برای دیده شدن نداره و کم کم داره از یادها محو میشه ؛ بخصوص که بچه ها هم بر خلاف نسل ما ، علاقه ی به خوردن گوشت رو از دست دادند .

گوشت می خورند اما فقط گوشتی که داخل سوسیس و کالباس باشه یا کباب کوبیده ای که به همت گاوان برزیلی و تلاش سنگدان های جوجه های آنتی بیوتیکی تهیه شده باشه ! .

تاس کباب از اون دسته غذاهای تنبل به حساب میاد که برای درست کردنش باید کلی صبر و حوصله به خرج داد ؛ البته محصول نهایی ارزشش رو داره ، چون تمام مواد این غذا آب پز شده  اند و خواصشون حفظ شده .

چرا نوشتم این موقع سال باید تاس کباب درست کرد ؟! ؛ چون همه ی مواد اولیه این غذا توی این فصل تازه و در دسترس اند . " به " یا به قول خراسانی ها " بهی " اصلی ترین ماده برای تاس کبابه و این روز ها " بهی " ها رسیده اند ؛ سیب ها ی درختی هم تازه اند ؛ سیب زمینی ها هم مدت زیادی از برداشتشون نگذشته ؛ پیاز ها و هویج ها رو هم توی پاییز برداشت می کنند ؛ بره های چاق و خوش گوشت رو هم در پاییز " پروار کشی " می کنند ! .

از فردوس و باغ باباآقا بهی آوردم :

به های منطقه های کویری از بقیه ی به ها سفت تر و کم آب ترند اما عطر و مزه ی خیلی بیشتری دارند و در ضمن پختن غش نمی کنند و وا نمی روند ! .

برای گوشت این غذا ، من گوشت قلوه گاه گوسفندی رو ترجیح می دم . استخوان های دنده با گوشت های نازک چسبیده به استخوان و چربی هایی که روی گوشت ها رو پوشانده ، ترکیب بسیار جالبی برای این غذاست . بعضی از خوش ذوق ها ، مثل باباآقا ، برای اینکه تاس کباب زیادی چرب نشه از گوشت گردن استفاده می کنند که اون هم برای پا به سن گذاشته ها ، خوبه ! .

تاس کباب هم مثل آبگوشت تنوع مواد اولیه ی خیلی زیادی داره ؛ مردم مناطق مختلف ، هر چی که به دستشون بیاد داخل قابلمه می ریزند و بی خودی غذا رو شلوغ می کنند . کدو ، بادمجان ، انواع لوبیا ، انواع حبوبات ، آلو ، گوشت چرخکرده ، سبزی های معطر ، انواع روغن های گیاهی ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز ، گوجه فرنگی ، چغندر ،شلغم و خلاصه هر چی که فکر کنند خوراکی است ! ؛ بعضی از مردم حتی به خودشون جرات میدن و تاس کباب رو با گوشت مرغ درست می کنند که به نظر من بزرگترین توهین به آشپزی ایرانی است ! ؛ حداقل برای نام گذاری دست پختشون از اسامی غذاهای ایرانی استفاده نکنند ، خوبه ! .

تاس کباب رو باید داخل ظرف مسی پخت ؛ هم برای خوش رنگ و طعم شدن بیشتر مواد و هم برای آهسته تر پختن غذا . بهترین ظرف های مسی هم اون دیگچه هاییه که درش " غلفتی " بسته میشه و آب کم نمیکنه ! ؛ توی این ظرف ها میشه با یک استکان آب ، غذا پخت .

مواد رو با حوصله و دقت داخل دیگچه ی مسی می چینیم و سعی می کنیم خیلی ریز نشوند ؛ مخصوصا پیاز رو برای وا نرفتن هنگام پخت ، از عرض و دایره ای به قطعه های بزرگی تقسیم کرده و ته دیگچه می چینیم . خاص بودن این غذا به درشت بودن اجزای تشکیل دهنده اش داخل قابلمه و مجزا بودن مواد داخل بشقابه ... .

در انتخاب حجم مخلفات دقت می کنیم ؛ یک سیب زمینی یا هویج اضافه کار رو خراب می کنه و کباب ما تبدیل به غذایی گیاهی و رژیمی و " سوسول " میشه ! . غیر از گوشت قلوه گاه ، به ، سیب زمینی ، هویج و پیاز ، من یک سیب کوچیک هم به مواد اضافه می کنم ؛ هم عطر غذا رو بهتر می کنه و هم بچه ها از سیب پخته بیشتر از " به " لذت می برند .

دیگچه ی مسی رو روی کوچکترین مشعل و کمترین شعله قرار می دیم و آب کمی اضافه می کنیم تا در حین پختن و جوشیدن ، خیلی قیافه و آرایش مواد به هم نریزه . زردچوبه و نمک رو اول ، رب گوجه فرنگی رو وسط ها و زعفران و دارچین و فلفل سیاه رو آخر پخت به غذا اضافه می کنم .

موقع کشیدن تاس کباب دقت می کنیم که مواد تشکیل دهنده له و مخلوط نشن ، ظاهر اصلی خودشون رو حفظ کنند و در همه ی بشقاب ها از همه ی اجزای غذا تکه ای وجود داشته باشه ...

دوغ ، سبزی خوردن و شور مخلوط ، همراهان تاس کباب در سفره هستند . به وقت خوردن دقت می کنیم که در هر لقمه ای که بر می داریم ، از تمام اجزای تشکیل دهنده ی غذا استفاده کرده باشیم ؛ بدین ترتیب در هر لقمه معجون جالبی از رنگ و طعم و مزه را به دهان می بریم ؛ البته باید دقت کنیم که لقمه ی ما تبدیل به لقمه ای " کله گربه ای " نشود ! .

ویژگی اصلی این غذا برای بچه ها غیر از گوشت قرمز ، وجود به ، سیب و هویج پخته است ؛ این مواد دستگاه گوارشی بچه ها رو به کار میندازن و تمیز می کنند ؛ مصداق همان ضرب المثل فردوسی ها : 

" شکم روون بهتر از مادر مهربوون ! "

البته به جای واژه " شکم " از واژه ای دیگه استفاده می کنند که جای نوشتنش این جا نیست اما بار معنایی بهتری در این ضرب المثل داره ! ( قدیمی ها هم چه قدر بی تربیت بودند ... ! . ) .

می تونیم هر از گاهی با درست کردن غذاهای اصیل ایرانی ، دقایقی از عطر و طعم و رسوم قدیمی ها رو که به ما رسیده به نسل بعدی منتقل کنیم و از محو شدن بخشی از فرهنگمون جلوگیری کنیم و می تونیم مثل خیلی ها بچه هامون رو با پختن غذاهایی " من در آوردی " و " مدرن " و " خارجی " بزرگ کنیم . در هر صورت والدین بچه ها ما هستیم و اختیار بزرگ کردن و تربیتشون با ماست .

 

پسندها (5)

نظرات (5)

راضی
20 آبان 93 9:37
آخ آخ دهنم آب افتاد ،،، شما چه پدر خوش ذوقی هستید
بابای گل رخ
پاسخ
ممنونم ! ؛ تاس کباب رو حتما درست کنید ! .
مامان پرهام
22 آبان 93 18:14
سلام. به به چه غذایی. اتفاقا منم توی فصل های سرد خیلی دوست دارم تاس کباب درست کنم. چون هم خوشمزه است هم از اون غذاهای به قول شما تنبله چون من شب قبلش مواد رو آماده می کنم صبح می گذارم روی شعله ی گاز تا آبش بجوشه بعد زیرش رو کم کم می کنم و می گذارم روی شعله پخش کن و می رم سر کار. ظهر که میام خونه بوی عطر دلپذیرش خونه رو پر کرده. من تا حالا سیب درختی نریختم این دفعه امتحان می کنم.
بابای گل رخ
پاسخ
اول اینکه سیب زرد استفاده کنید و دوم اینکه داخل ظرف مسی هم امتحانش کنید . البته به قول شما این غذا عطر بسیار دلپذیری هم داره .
مهدی شمس آبادی
1 آذر 93 12:37
جز دست مریزاد ندانم سخنی گفتن!! آدم حظ میکنه از شرح و تفصیلاتت، یعنی به سرش میزنه که برای یه مدت استخدامت کنه یا بیاد مستخدمت شه و دستپختت رو بچشه و البته با اون قضیه ی جلسه ای 300 تومن نه! تو بگو بین 70 و 100 تومن باید به استخدامت دربیایم و البته فکری هم باید به حال اضافه وزن گذر کرده از آنسوی مرزها نیز باید کرد و اگه فرهنگ اصیل اینه قول میدم که طرفدار بسیار دارد!
بابای گل رخ
پاسخ
توی دانشگاه تربیت معلم دوستی داشتم به نام ممد دریاباری ؛ همیشه وقتی اتاق ما اشکنه ی محلی می خورد می گفت که دوست داره رستورانی بزنه به اسم کلاغ توی جاده ی چالوس و نزدیک مرزن آباد ( جایی که معلم بود ) و منو استخدام کنه برای سرآشپزی رستورانش البته با این شرط که فقط برای خودش غذا درست کنم و مشتری ها آشپز دیگه ای داشته باشند ! ؛ هنوز هم سر قولش هست ، فعلا که همون جا یک دفتر معاملات املاک زده ! ... . منتظر بودم که در مورد ضرب المثل فردوسی ها هم مطلبی بنویسید ! ، چون به گمانم به علت خراسانی بودن ، معنیش را دقیق و کامل می فهمید ! .
یه دوست
28 آذر 97 16:59
واقعاً میشه که به بیاد و آدم دلش نخواد تاس کباب درست کنه. عالیه. عالییییی
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد