گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 25 روز سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 1 روز سن داره

گل رخ

نیمرو

1393/11/27 9:27
نویسنده : بابای گل رخ
2,300 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

چند وقت پیش ، یکی از همکارها با مشاهده ی وبلاگ و " تاس کباب " ، متعجب شده بود که من مگه چقدر وقت اضافه دارم که فرصت " راست کردن " تاس کباب هم برام پیش میاد ؟!

گفتم : اتفاقا تاس کباب غذای خیلی راحت و کم زحمت و ساده ای به حساب میاد . گفت : من که سال هاست از این غذاها نخوردم ! .

توضیح داد که خودش و خانمش دانشجوی دکترا هستند و یک فرزند دارند ؛ صبح ها قبل از رفتن سر کار ، خانمش کمی برنج هندی رو می ریزه داخل پلوپز آرام پز تا برای ظهر آماده باشه ؛ ظهر موقع برگشتن از سر کار ، از آشپزخانه ای چند سیخ کباب یا ظرفی خورشت تهیه می کنند و همراه با برنج صرف می کنند ؛ بعضی اوقات هم کنسرو ماهی تن را تنگ برنج ها گذاشته و می خورند .

گفت که خیلی به خوردن غذاهای متنوع علاقه ( !) داره ، اما غیر از " نیمرو " غذای دیگه ای رو بلد نیست درست کنه و گاهی موقع مهمان شدن در خانه ی والدین ، مزه های دیگه ای رو هم می چشه . مطمئنم که همان نیمرو رو هم بلد نیست آماده کنه !!! . وقتی با داشتن تحصیلات عالیه ، به برنج هندی اکتفا کنه و کبابی محل ، آشغال گوشت تحویلش بده و " آشپزخانه " چی مطمئن باشه کسی هست که هر روز بیاد و خورشت های 5 روز جوشیده اش رو بخره و ببره و مزه ی ماهی رو از لابلای دست های چرک کارگرهای کارخانه ی کنسرو سازی بچشه ، مطمئنا هیچ درکی از نیمرو هم نداره ...

*******************************************

برای آماده کردن یک نیمروی رسمی نیاز داریم به :

1 . ماهیتابه ی چدنی روسی ؛ بدون هیچ لعاب و تفلونی ؛ آهن خالص ، به شکلی که وقتی آخرین لقمه ها رو برای تمیز کردن آخرین قطرات روغن به کف ماهیتابه می سابیم ، لقمه ها سیاه بشن ! .

2 . تخم مرغ رسمی یا حداقل مارک دار ، زرده ش بیشتر نارنجی باشه و نه زرد ، تا موقع خوردن هم ، از هم نپاشه و وا نره .

3 . کره ی محلی و فقط و فقط کره ی محلی ؛ اصلی ترین جزء یک نیمرو ، بوی خوش کره ی آب شده و برشته شده ای است که از کناره های ظرف به مشام میرسه ؛ عطر کره ی آب شده خوشایندترین بوی آشپزخانه برای بسیاری از سرآشپزهای مشهور و بزرگ دنیاست .

4 . کمی رب گوجه فرنگی خانگی ؛ رب گوجه فرنگی شور خانگی در مجاورت کره ی برشته طعم دلپذیری داره و نیاز نمک غذا رو هم برطرف می کنه ؛ اگه از رب بازاری استفاده کردید و از مزه ی بد غذا ناراحت شدید ، من بی تقصیرم ! .

ویژگی اصلی یک نیمروی کامل در " کامل " بودنشه ! ؛ یعنی اینکه سه قسمت اصلی رو داشته باشه :

1 . قسمتی از سفیده که در مجاورت چدن و روغن قرار داره ، کاملا برشته و قهوه ای بشه ؛ مثل ته دیگ .

2 . قسمت بالایی سفیده فقط پخته و سفت باشه .

3 . زرده کاملا سرد و خام باقی بمونه .

پس شد سه قسمت : برشته ، پخته ، خام ... !

 ماهیتابه رو کاملا داغ می کنیم و کره رو می ریزیم ، وقتی خوب داغ شد ، تخم مرغ ها رو یکی یکی در قسمت های مختلف ماهیتابه می شکنیم و به شکل تخم مرغ ها بعد از پختن هم فکر می کنیم تا خوش قیافه باشه ؛ کاملا دقت می کنیم تا اصل " برشته ، پخته ، خام " رعایت بشه ؛ یک قاشق رب گوجه فرنگی خانگی رو هم گوشه ای از ماهیتابه می ریزیم تا درون روغن طعم بگیره ؛ دقت کنید که فقط از رب شور خانگی استفاده کنید ؛ رب های گوجه فرنگی بازاری طعم بسیار بد و لجن مانندی دارند ؛ رب شور خانگی ، نیاز به نمک نیمرو رو هم بر طرف می کنه ! . توجه به این جزییات باعث میشه که غذای ساده ای مثل نیمرو هم بسیار لذیذ و خوشمزه از کار دربیاد .

به وقت خوردن نیمرو ، هیچگاه از یاد نمی بریم تا با آخرین لقمه ها کف ماهیتابه رو بسابیم ، جوری که لقمه ها سیاه و ماهیتابه سفید بشه .

ما از این انشاء نتیجه می گیریم که هیچ غذایی آن قدرها که به نظر می رسه ساده و بی ارزش نیست ! . 

پسندها (2)

نظرات (4)

مهدی شمس آبادی
27 بهمن 93 12:03
هر چقدر بگی و بگند که اعتراض وارد نیست ما اعتراضمونو ابراز می کنیم!! این نیمرو مطابق سلیقه و ذائقه ی شهرآشوبهاست و سلیقه و ذائقه ی هیچ کس برای دیگری مناط اعتبار نیست ، راستش ما نیمرو را به گونه ای دیگر میرویانیم و اتفاقا طرفدارها هم دارد یعنی وقت هست که کسی هوس نیمرو می کند و ما را وامی دارند تا به مطبخ اندر شویم !! ما مشهوریم در به کاربردن ادویه و از میان ادویه ها زردچوبه و فلفل سیاه را به افراط خرج می کنیم . اعتراف می کنم که با روغن حیوانی میانه ندارم!! مادرم سالها از تخم مرغ روز و روغن نباتی آشوب شده بود تا پذیرفته بودشان و کار به جایی رسید که دیگر تخم مرغ محلی و روغن زرد را تاب نمی آورد !! چندان که شما دلداده ی عطر کره ی محلیید من به فرسنگ از ان گریزانم ، اما نه شما را سرزنش می کنم و نه خود را شایسته ی سرزنش می دانم چرا که از ان دست روییده ام که پرورانده شده ام !! وارد مباحث طبی قرار نیست بشویم، یادت باشد!!
بابای گل رخ
پاسخ
فلفل سیاه رو میشه در نیمرو به کار برد اما زردچوبه رو نمی دونم چه ربطی به نیمرو داره ؟! زردچوبه ادویه ایست که همراه سیر یا پیاز سرخ شده به کار می رود . من نگفتم که شیوه های دیگری برای نیمرو پختن نیست اما اگر " برشته ، پخته ، خام " را رعایت نکنید ، نیمرو نپخته اید ! ؛ میشه یک خوراک تخم مرغی !!! . عطر کره ی آب شده باب طبع آشپزهاست ! ؛ میانه نداشتن با روغن حیوانی و به کار بردن روغن نباتی هم از نشانه های سوسولی و پاستوریزه بودن است که زمانی در مورد دانشجوها نوشته بودم ! .
مامان پرهام
29 بهمن 93 11:41
جالب بود. ولی من معمولا زرده و سفیده رو کلا هم می زنم تا مخلوط بشن چون خوردن سفیده ی خالی برام خوشایند نیست. البته می دونم این روش من بیشتر به خاگینه شبیه تا نیمرو!
بابای گل رخ
پاسخ
مامان گل رخ هم سلیقه اش مثل شماست ! .
مهدوی
10 اسفند 93 14:46
از حال و هوا ی خوبی دارید و نیمروتون هم خوشمزه است ولی نیمرو فقط یه جور نیست و فقط یه جورش خوب نیست .
بابای گل رخ
پاسخ
نیمروی رسمی این جوریه ! ؛ آشپزهای آمریکایی موقع تهیه ی نیمرو با تردستی ، زرده ی خام رو داخل سفیده ی پخته شده می پیچند ؛ توی شمال هم دیدم که این کار رو می کنند ؛ من عاشق اون سفیده های برشته شده و چسبیده به ماهیتابه ام ؛ همین طور لقمه ی آخر که نون رو با فشار توی ماهیتابه ی چدنی بکشم و لقمه ی چرب و سیاه شده رو بخورم ! .
ایلیا
28 آذر 97 16:38
چه تفاهمی! منم دقیقاً همینطوری نیمرو درست میکنم. با کره و در سه قسمت برشته، پخته و خام. از تخم مرغ یکدست زده شده و خاگینه اصلاً خوشم نمیاد. هر وقت خانواده هوس نیمرو می‌کنند این مسئولیت خطیر به من سپرده میشه. فقط نوع ماهیتابه برام فرقی نداره.😋
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد