گل رخگل رخ، تا این لحظه: 13 سال و 1 ماه سن داره
شهاب شهاب ، تا این لحظه: 19 سال و 10 ماه و 7 روز سن داره

گل رخ

روش درست خوردن یک شاه میوه !

1393/6/28 10:13
نویسنده : بابای گل رخ
1,639 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

یکی از تجربه های جالب این روزهای سال ، خوردن گلابی شاه میوه است . این میوه بی نظیر شباهت های آشکار و پنهانی با سایر گلابی ها دارد اما با اولین گاز متوجه تفاوت زیادش با بقیه همنوع ها و هم نام ها و دلیل نام نهادن " شاه میوه " می شویم . 

بعد از سیب ترش ، سیب زرد لبنانی ، سیب سرخ دماوندی ، سیب سبز فرانسوی ، سیب گلاب ، سیب عباسی و سیب کلوخی ، گلابی شاه میوه ی خراسانی هشتمین میوه مورد علاقه منه ؛ طعم منحصر به فردی داره که اگر هم زمان گلابی دیگه ای رو هم گاز بزنیم بهتر متوجه می شویم ! ؛ البته ظاهرش ساده و بی ریا است و اصلا اون دلفریبی گلابی های دیگه رو نداره ! . 

موقع خرید دقت می کنیم که گرفتار جادوی زبان فروشنده نشویم ؛ " امرود " نوعی گلابی با ظاهری شبیه شاه میوه است که معمولا خریداران را به اشتباه می اندازد ؛ " گلابی اسپادانا " هم غریبه ای فرنگی ماآب است که گاهی خود را به جای شاه ما جا می زند ! .

بعد از شستن ( خوردن میوه نشسته هم محاسنی دارد که به علت بدآموزی برای کودکان از نوشتنش معذورم ! ) ابتدا گلابی را در دست می گیریم و ظاهرش را بررسی می کنیم . به جزئیات دقت کرده و تصویری 3D از گلابی در مغزمان ایجاد می کنیم . با این کار می توانیم بهترین محل فرود آرواره ها را تعیین کنیم . خوردن این میوه نیاز به 2 تا 4 بار گاز زدن دارد ؛ در بررسی میوه جای تک تک گاز ها را مشخص می کنیم ؛ گاز اول مهمترین قدم است ؛ سعی می کنیم به آرامی آرواره ها را تا آستانه دردناکی باز کرده و دندان ها را در کله گلابی فرو می کنیم .

با گاز اول سیلابی از شهد گلابی به دهان می رسد ؛ این سیلاب اولیه را کنترل کرده و به تمام قسمت های دهان می رسانیم . با یک طرف دهان نمی جویم و لذت خوردن گلابی را بین تمام دندان ها تقسیم می کنیم . معمولا قسمتی از شهد گلابی از دو طرف دهان سرریز می شود که نشانه بسیار بسیار خوبی است * . 

به اندام های داخلی گلابی دقت نکرده و همه را می خوریم . تخم های شاه میوه کوچک و پوک هستند و اغلب اوقات متوجه حضورشان نمی شویم . این میوه بر خلاف سایر گلابی ها معمولا در اندرونش آفتی ندارد ؛ اگر هنگام رسیدن به دل میوه با کرم خوردگی مواجه شدید مطمئن خواهید شد در حال خوردن متقلبی هستید که سودای شاهی دارد ! .

دقت می کنیم که چوب انتهایی گلابی را نخوریم چون حقیقتا قابل خوردن نیست و همه آن چیزی است که از چنین پادشاهی باقی می ماند .

با این روش خوردن ، احترام عمیق و سرشار خود را نثار باغبانی کرده ایم که چنین شربتی بهشتی را پرورش داده است ؛ خدا را به خاطر تمام نعمت هایش سپاس گفته و برای پدر و مادر باغبانی که نمی شناسیمش طلب مغفرت می کنیم .

با پشت دست راست و در یک حرکت رفت و برگشتی گوشه های دهان را پاک کرده و بعدا سر فرصت دست ها را می شوییم . سعی می کنیم حداقل برای دقایقی چیز دیگری نخوریم و از طعم میوه در دهانمان لذت ببریم . 

.....................................................................................................................................................

* آیه ای در قرآن و سوره جن هست به این مضمون :

وَأَلَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُم مَّاء غَدَقًا

  • و اگر بر طريقه راست پايداری کنند ، از آبی فراوان سيرابشان کنيم .
  •  

دوستی دارم که کارشناس ارشد علوم قرآنی است . تابستان 87 از یکی از آبخوری های صحن گوهرشاد در حرم حضرت رضا ( ع ) آب می خوردیم . از شدت تشنگی و عجله ، آب از دو طرف دهانم بیرون زد ؛ این آیه را خواند و گفت که معنی آب فراوان در این جا حجم زیاد نیست بلکه آبی است که از شدت گوارایی از دو طرف دهان به بیرون سرریز می شود ؛ هر وقت آب یا میوه ی آبداری خوردی و از دو طرف دهان سرریز شد ، این آیه و بشارت خداوند را به خاطر بیاور ! .

 

پسندها (1)

نظرات (4)

مهدی شمس آبادی
29 شهریور 93 22:44
دهن آدم رو با این توصیفات آب میندازی و اگه فیزیک درس دادنت مثل توصیف میوه خوردنت باشه شاگردایی که کمتر از 22 میگیرن خیلی !!!! فقط یه فکری به حال صدات بکن ، یه خرده از اینی که هست کلفت تر و نخراشیده تر بشه دیگه نور علی نوره !!! نمی دونم مل خوردی یانه؟ : درشت ، زمخت ، ترش مزه ، سفت _ یعنی بخوره به سرت سرشکسته میشی _ و در عین حال خوردنش یه جور خاصی میچسبه
بابای گل رخ
پاسخ
این که گفتی رو اصلا ندانیم که چیست !
مهدی شمس آبادی
30 شهریور 93 18:53
مُل در لغت نامه ها به معنای شراب و گلابی و امرود آمده و منظور ما نوعی خاص از گلابی است و ما ان را در شمال _ بابل ، بند پی ، بای کلا ، منزل پدری حسین حاجی آقاتبار سنگرودی _ دیده ایم و چشیده ایم و مزیده ایم !! و گویی اشتراکش با شراب همان تلخیش باشد که : آن تلخوش که صوفی ام الخبائثش خواند // اشهی لنا و احلی من قُبله العذارا !! چیزی از بدویت و توحش و جنگلی بودن در این میوه هست که طبایعی چون من می پسندندش !! شما که فوق تخصص جستجو دارید چرا خودتان را به آن راه می زنید ؟ بقول منتقد و مسئول صفحه ی شعر مجله ی سوره ی بیست و هفت سال پیش !! لطفا کامپیوتر ما را قلقلک ندهید !!
بابای گل رخ
پاسخ
فهمیدم کدام میوه را می گویید ! امسال در آمل خوردیم و چندان با امرودهای کویر خودمان تفاوتی نداشت ! شاه میوه نخورده اید که چنین " تارزان " ی شما را شیفته کرده است ! . خوردنش آرواره هایی قوی لازم دارد که ماشاا... در شمال فراوان است ! . اصالتی در شاه میوه هست که طعم تمام گلابی ها و امرود ها را در دهان فسرده می کند ! .
مهدی شمس آبادی
31 شهریور 93 7:21
اتفاقا یکی از خاطرات فراموش ناشدنی ما خوردن هلوی نشابور است در سالها پیش از این ، روزگارانی که عاشق جاده بودیم و هرکس که همسفر می جست ما دستمان بالا بود !! و از آب فراوان سیرابمان کرد !! شاه گلابی!! را نیز به اقرب احتمال به نیش کشیده ایم حالا شاید نه به این اسم !! و شما داستان بادنجان بورانی را به یقین خوانده اید ، در لذت بردن وقت نیز سهمی دارد و ن مل که ما خورده ایم زنده کننده ی خاطرات تابستان 72 یا بگو همه ی سالها و دوستان ایام دانشجوییست ! طعم مهربانیها و جوانیها و فراغت از عالم و آدم در آن درج است و ما در تبار شناسی آرواره مان خراسانیست !!!
رضا
29 آذر 97 10:58
سیب فقط سیب گلاب، هم بخاطر عطرش و هم طعم خاص و منحصر به فردش.  منم بعد از سیب گلاب عاشق انار، آلبالو، انجیر و البته گلابی هستم. 😊
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به گل رخ می باشد